Kategorie

Alexander Raskatov: Prayers and Praise


  • Kod: CC72578
  • Producent: Challenge Classics
  • Kod producenta: 0608917257823
  • Wykonawca: The Hilliard Ensemble
  • Nośnik: CD
  • Cena: 57,99 zł
  • Poleć produkt

Współczesna Muzyka Klasyczna
premiera polska:
2015-07-09,
Wydawnicto Audiofilskie

kontynent: Europa
opakowanie: plastikowe etui
opis:

multikulti.com - ocena * * * * 1/2:
Jeden z najważniejszych w ostatnich dekadach zespołów wokalnych specjalizujących się w wykonawstwie wokalnej muzyki dawnej i zarazem najnowszej śpiewa kompozycje Alexandra Raskatova.
W ciągu 40 lat aktywności twórczej przez skład Hilliard Ensemble przewinęło się siedmiu znakomitych śpiewaków. Obecnie kwartet tworzą: David James (kontratenor), Rogers Covey-Crump (tenor), Steven Harrold (tenor) i Gordon Jones (baryton).
Zespół od początku poświęca najwięcej uwagi polifonii sprzed 1600 roku, ale w swoim repertuarze ma też wysoko oceniane, często niestandardowe interpretacje muzyki barokowej (Heinrich Schütz, Jan Sebastian Bach, Henry Purcell) oraz współczesnej (szczególna więź łączy Brytyjczyków z Arvo Pärtem).

Alexander Raskatov to urodzony w 1953 roku w Moskwie kompozytor, będący pod wpływem d by Modesta Mussorgskiego, Alfreda Schnittke'go i Antona Weberna. W swoich kompozycjach wokalnych wykorzystywał teksty Alexandra Bloka i Josipa Brodsky'ego. Od lat 90 mieszka poza granicami Rosji.
Jego opery wystawiane są w najważniejszych operowych salach jak Dutch National Opera w Amsterdamie, English National Opera w Londynie, Teatro alla Scala w Mediolanie czy Opéra National de Lyon.

W 'Praise' Raskatov sięga po pięć liturgicznych tekstów Kościoła Prawosławnego. Cykl został napisany przez kompozytora na kwartet męskich głosów i dzwony, właśnie dla Hilliard Ensemble.
Tak jak w przypadku muzyki Arvo Parta mamy tu do czynienia z luźnymi nawiązaniami do średniowiecznej polifonii, jednak Raskatov nie boi się sięgnąć po dramatyczne środki wyrazu, nie rezygnując z bardzo osobistego tonu.

Cykl 'Obikhod' skomponowany został w 2002-2003 roku. Raskatov, podobnie jak w 'Praise' sięgnął po teksty liturgiczne. Napisany na kwartet męskich głosów i orkiestrę smyczkową po raz pierwszy został wykonany w 2003 roku przez The Hilliard Ensemble i Stuttgart Chamber Orchestra. W muzyce Raskatova pobrzmiewają średniowieczne pasje, zerka jednak częściej ku chorałowi i dawnym wielogłosom, które odświeża i wzmacnia sztywnymi ramami smyczków.

'Prayers and Praise' posiada ten szczególny urok znany z dzieł wielkich mistyków, przeniknięte jest na wskroś subtelną metafizyką. Jest to dzieło pełne pokory, a zarazem czyste i szlachetne.
autor: Andrzej Matysiak

Editor's info:
'Praise' consists of five liturgical texts from a number of services of the Byzantine rite, in Church Slavonic, the liturgical language of the Russian Orthodox Church: Kheruvimsya pesn’, Otche nash, Svete tikhi, Gospodi vozzvakh and Angel vopiyashe. These are, respectively, the Hymn of the Cherubim (from the Great Entrance of the Divine Liturgy), the Lord's Prayer, O Gladsome Light (the evening hymn from Vespers), Let my prayer arise (the opening of the lamp-lighting psalms, also from Vespers) and the paschal megalynarion The Angel cried. 'Praise' is written for a quartet of male voices and bells and written for the Hilliard Ensemble!

These are very far from being arrangements for liturgical use, though there are certainly reminiscences of Russian mediaeval polyphony. The composer’s response to these texts is immediate and personal, and frequently makes use of strikingly dramatic effects.

'Obikhod' (2002-03) also sets liturgical texts and was written for the same performers, but this time with the accompaniment of string orchestra. Commissioned by the Hilliard Ensemble and the Stuttgart Chamber Orchestra and first performed in November 2003. “Obikhod” is a word that refers to the book of common chants in use in the Russian Orthodox Church, though it is also erroneously used, especially outside Russia, to refer to an actual chant repertoire.

What is remarkable in both 'Praise' and 'Obikhod' is the way that such dissonant, frequently dense writing can create a sense of stasis and luminosity, a characteristic Raskatov shares with the late Alfred Schnittke, whose Symphony no. 9 he completed. The listener is left with the sensation that Raskatov has tapped into something primitive, some primordial connection with the secrets of life and death, and through music seeks to explore and transmit them. (from the linernotes written by Ivan Moody)


Das weltberühmte Hilliard-Ensemble mit Werken, die eigens für das einzigartige Quartett komponiert wurden.

Die Musik des russischen Komponisten Alexander Raskatov (geb. 1953) ist von starker Klangentfaltung gekennzeichnet und gelegentlich von Strawinsky und Webern beeinflusst. Zwei Werke schrieb der in Deutschland lebende Künstler für das weltberühmte Hilliard Ensemble. "Praise" besteht aus fünf liturgischen Gesängen der russisch orthodoxen Kirche und wird in ihrer eigenen Sprache, dem Kirchenslawisch gesungen. Zu dem vierstimmigen Männerquartett gesellt sich eine Glocke. "Obikhod" enthält ebenfalls fünf liturgische Texte, die für Vokalensemble und Kammerorchester gesetzt sind. Das Hilliard Ensemble wird hier unterstützt vom Netherlands Chamber Orchestra unter Krystov Maratka.

muzycy:
The Hilliard Ensemble:
David James More
Rogers Covey-Crump
Steven Harrold
Gordon Jones

The Netherlands Chamber Orchestra
Krystof Maratka: conductor


utwory:
1. Obikhod (for four male voices and string orchestra), Doloroso 06:12
2. Obikhod (for four male voices and string orchestra), Vivo 02:57
3. Obikhod (for four male voices and string orchestra), Affetuoso 04:54
4. Obikhod (for four male voices and string orchestra), Moderato espressivo 04:29
5. Obikhod (for four male voices and string orchestra), Larghetto 07:45
6. Praise (for four male voices and optional bells), Hymn of the Cherubium 05:45
7. Praise (for four male voices and optional bells), The Lord`s Prayer 06:01
8. Praise (for four male voices and optional bells), Gentle Light (an Evening Hymn) 03:49
9. Praise (for four male voices and optional bells), Let my prayer ascend (Psalm 141) 04:54
10. Praise (for four male voices and optional bells), The Angel called (Akihostos) 01:53

total time - 48:41
wydano: 2013-01
more info: www.challenge.nl
more info2: www.hilliardensemble.demon.co.uk

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: