Kategorie

avantNOIR


  • Kod: CF401
  • Producent: Clean Feed (POR)
  • Wykonawca: Lisa Mezzacappa
  • Nośnik: CD
  • Cena: 59,90 zł
  • Poleć produkt

Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2017-02-24
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: kartonowe etui
opis:

multikultiproject.blogspot.com - ocena * * * * 1/2:
Amerykańska kontrabasistka i kompozytorka najwyraźniej się rozkręca. Po udanych kwartetowych nagraniach dla Clean Feed, NoBusiness Records i NotTwo, przedstawia premierowe nagranie sekstetu z live electronics. Względem składu jej kwartetu nastąpiła jedna zmiana - na pozycji drummera Vijaya Andersona zastąpił Jordan Glenn, perkusista tria Freda Fritha. Dodatkowo usłyszymy legendarnego wibrafonistę/perkusjonistę Williama Winanta, współpracownika Johna Zorna, Freda Fritha, Roscoe Mitchella i Tima Perkisa na live electronics.

Jej nowy album wywiedziony został z fascynacji lekturą czarnych kryminałów Dashiella Hammetta i książek Paula Austera. Bohaterowie książek obu wspomnianych autorów często uwikłani są w ciąg nierzeczywistych zdarzeń i przedziwne śledztwa. Ich świat zaludniają zagadkowe, piękne kobiety i mężczyźni, którzy nie potrafią ich kochać. A wszystko to w środowisku mrocznych i tajemniczych miast, San Francisco (u Dashiella Hammetta) i Nowego Jorku (u Paula Austera).

"avantNOIR" sekstetu Lisy Mezzacappy sięgając do tak odległych tradycji kompozytorskich jak Charles Ives, Pierre Boulez, Eric Dolphy, czy Henry Threadgill, nadzwyczaj swobodnie posługując się paradoksem i ironią, prezentuje elektryzującą opowieść, której bliżej do skrytej w mroku ceremonii dźwięku niż do klasycznych jazzowych kompozycji.

To może być jedna z najciekawszych płyt 2017 roku. Sekstet wybornych muzyków, wciągająca, złożona struktura poszczególnych kompozycji i doskonałe wręcz porozumienie między muzykami, to znaki rozpoznawcze wybitnych nagrań.

Sekwencja Hammettowska jest bardziej abstrakcyjna, wiele tutaj preparacji dźwięków, filmowych cytatów, Mezzacappa zdaje się być zainteresowana przede wszystkim procesem tworzenia się muzycznej narracji. Część druga, Austerowska osadzona jest bardziej w jazzowym idiomie, wielka w tym rola dwóch stałych jej współpracowników - saksofonisty Aarona Bennetta, znanego choćby z Adam Lane’s Full Throttle Orchestra i gitarzysty Johna Finkbeinera, zanurzonego w harmolodyczych strukturach, to na nich opiera się intensywna brzmieniowo narracja tej płyty.
Wyobraźnia buzuje, minuta po minucie jesteśmy konfrontowani z nowymi pomysłami, nowymi dźwiękami, fantastycznie odnajduje się tutaj William Winant ze swoim live Foley.

Lektura "avantNOIR" to dla słuchacza wyzwanie – musi być on aktywnym twórcą znaczeń, detektywem starającym się rozszyfrować zagadkę, która koniec końców zasadza się na pytaniu: czym właściwie jest inspiracja w sztuce?
autor: Mariusz Zawiślak
Copyright © 1996-2017 Multikulti Project. All rights reserved

Editor's info:
San Francisco Bay Area bassist and composer Lisa Mezzacappa draws inspiration from a wide range of sources in her music, from film to visual art to science. Her newest release, avantNOIR, is a suite of compositions for jazz sextet based on noir crime fiction—classic works by Dashiell Hammett set in San Francisco, and later works by Paul Auster that are part of his New York Trilogy. Mezzacappa probes the psychological depths of these stories, creating musical profiles of characters like Big Flora from Hammett’s The Big Knockover, and Daniel Quinn from Auster’s City of Glass. She also uses clues from detective’s cases—addresses, aliases, phone numbers, hotel rooms—and translates them into musical structures, melodies and rhythms, in a kind of postmodern jazz serialism. The result is a contemporary jazz gem influenced as much by Charles Ives and Pierre Boulez as by Eric Dolphy and Henry Threadgill.

Mezzacappa’s partners in crime couldn’t be better suited to the challenge of navigating her sometimes gnarly, sometimes spacious but always imaginative music. Guitarist John Finkbeiner and tenor saxophonist Aaron Bennett were regulars in the California edition of Adam Lane’s Full Throttle Orchestra, and have been part of Mezzacappa’s Bait & Switch quartet for nine years. Jordan Glenn, of Fred Frith’s current trio, is one of the Bay Area’s most in-demand and versatile drummers. Tim Perkis is a pioneer of laptop improvisation, and adds a supremely sensitive layer of sound to the compositions. And veteran percussionist William Winant, well known in contemporary music circles and a longtime associate of avant-jazz heroes John Zorn, Fred Frith, Roscoe Mitchell and others, plays vibraphone and Foley sound effects—rotary phone, typewriter, hotel desk bells—as part of the record’s rich and mysterious sonic landscape.

muzycy:
Aaron Bennett: tenor saxophone
John Finkbeiner: electric guitar
William Winant: vibraphone, percussion, live Foley
Lisa Mezzacappa: acoustic bass, samples
Tim Perkis: electronics
Jordan Glenn: drums

utwory:
1. Fillmore Street
2. The Ballad of Big Flora
3. Army Street
4. Medley on the Big Knockover (Green St. / At Larrouy’s Bar / Montgomery St.)
5. A Bird in the Hand
6. Quinn’s Serenade
7. Ghosts (Black and White, then Blue)
8. Babel

All music composed by Lisa Mezzacappa (c) 2017 ASCAP

wydano: 2017-01-20
nagrano:
Recorded by James Frazier at New, Improved Recording, Oakland CA, November 28–29, 2015
Mixed by Myles Boisen at Guerilla Recording, Oakland CA.
Mastered by Myles Boisen at Headless Buddha Mastering Lab, Oakland CA.


more info: www.cleanfeed-records.com
more info2: www.lisamezzacappa.com
Zuppa Inglese
55,80 zł
Zone Bleue
58,99 zł
Zomo Hall
39,99 zł
Złota Platyna
37,99 zł
Ziran
39,99 zł
Zetrons
39,99 zł

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: