Kategorie

Awosting Falls


  • Kod: CF364
  • Producent: Clean Feed (POR)
  • Kod producenta: 5609063003642
  • Wykonawca: Starlite Motel [Kristoffer Berre Alberts / Jamie Saft / Ingebrigt Haker Flaten / Gard Nilssen]
  • Nośnik: CD
  • Cena: 59,90 zł
  • Poleć produkt

Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2016-04-01
opakowanie: kartonowe etui
opis:

multikultiproject.blogspot.com; 2016-04, ocena: * * * * *:
"Starlite Motel to zespół złożony z gwiazd - bo któż z miłośników tego co bardziej otwartego jazzu nie zna ulubionego klawiszowca Johna Zorna, nowojorczyka Jamiego Safta? Albo basisty tria The Thing i kwintetu Atomic Ingebrigta Haker Flatena? Nieco gorzej pewnie będzie z norweskim perkusistą Gardem Nilssenem, ale on wchodzi w skład międzynarodowego kwartetu Macieja Obary (Obara International Quartet), od lat współtworzy znakomite kolektywy Zanussi 5, Cortex, Bushman's Revenge, a w ubiegłym roku wydał świetnie przyjęty, autorski album "Firehouse". Najmniej znaną (pewnie nie za długo może się to zmienić) postacią jest tutaj norweski saksofonista Kristoffer Berre Alberts, ale i on ma w dorobku nagrania z Lasse Marhaugiem czy też wydaną w ubiegłym roku także w Clean Feedzie znakomitą płytę "Metasediment Rock" (pod szyldem kwartetu Snik).

Słynne, rozpoznawalne nazwisko w dobie festiwalu celebryckości, to jednak nie wszystko - niewiele już ono znaczy. Tu jednak stają za mianem cztery wyraziste osobowości, doświadczone i otrzaskane na naprawdę trudnych do policzenia klubowych scenach świata. Wyraziste także gdy chodzi o tworzoną przez nie muzykę i własne, autorskie preferencje. Czego się więc po takiej płycie spodziewać? Mocy i wyrazistości. Jeżeli tego szukacie - dostaniecie pod dostatkiem od pierwszych minut tego nagrania.

Od początku tej płyty na plan pierwszy wysuwają się Saft z Haker Flatenem - to oni odciskają na tym nagraniu najmocniejsze piętno. Mocny, elektryczny bas Ingebrigta, świetnie znany choćby z płyty "Boot!" The Thing znajduje znakomite uzupełnienie z rozwibrowanych partiach Safta. Jamie Saft za młodu był ponoć rozkochany z heavy metalu (Black Sabbath, AC/DC, Judas Priest) i mocnym bluesrockowym brzmieniu (ZZTop), i dopiero ojciec jednego z jego przyjaciół zainteresował go jazzem. Od lat widać to także po rozmaitych projektach które współtworzył na scenie nowojorskiego downtownu, ale też znakomicie słychać w tym nagraniu. Mocne, zdecydowane partie, długie dźwięki przeplecione energicznymi pasażami - wraz z mocnym, brudnym basem Flatena oraz mocarnym uderzeniem Garda Nilssena tworzą wbijający w fotel podkład na bazie którego swoje partie wygrywa Kristoffer Berre Alberts. Czasem przez zgiełk partnerów trudno mu się jest przebić, ale jego narracja jest cudownie konsekwentna i zaskakująca jednocześnie. Warto na moment zamknąć oczy i skupić się na tym jednym instrumencie by docenić w pełni jego kunszt i inwencję.

Metal, free jazz, mocny rock przesycony bluesem top jednak nie jedyne inspiracje. Są tu momenty gdy pobrzmiewa fascynacja gustafssonowskim Fire!, ale i dalekie echa americany (A Thousand Thousandths), zawsze jednak jest to osadzone w mocnej dźwiękowej ścianie organów (klawiszy), elektroniki, basu i perkusji. Mocne, zdecydowane i znakomite, ach jakie znakomite granie!!!"
autor: Marek Zając
Copyright © 2016 Multikulti Project. All rights reserved

Editor's info:
It’s not the first time we find Scandinavian and American musicians playing together – some of the bands founded by Ken Vandermark have this characteristic –, but Starlite Motel comes with a different focus than the ones trying to reconnect the techniques and aesthetics of improvisation developed in Europe with its jazz roots in the United States. In “Awosting Falls”, non-idiomatic and idiomatic improv meets with… psychedelic rock. Those procedures and styles are very well known by the mastermind of this new enterprise: Gard Nilssen, the Norwegian drummer of the rock-oriented, electric bands Puma and Bushman’s Revenge, but also of hardcore post- free jazz groups like Acoustic Unity and Cortex. His Nordic companions are also familiar with it, namely saxophonist Kristoffer Berre Alberts, who brought jazz to noise domains with partners like Lasse Marhaug and Maja Ratkje, and bassist Ingebrigt Haaker Flaten (now living in Texas, by the way), a member of the free jazz / free rock band The Thing and leader of the metal / hip-hop / jazz combo The Young Mothers. The American in the quartet is Jamie Saft, one of the most permanent of John Zorn’s collaborators, part of Electric Masada and also the author of “Trouble: The Jamie Saft Trio Plays Bob Dylan” and leader of a band including the jazz mainstream bassist Steve Swallow, The New Standard. The music is puzzling and sensuous, cosmic and groovy at the same time. Now you can dream with a beat.

muzycy:
Kristoffer Berre Alberts: alto and tenor saxophones
Jamie Saft: hammond organ, whitehall organ, moog, lapsteel guitar
Ingebrigt Haker Flaten: Ibanez 8-string fretless bass, Fender precision bass, Univox Hi-Flyer bass
Gard Nilssen: drums, percussion, electronics

utwory:
1. A Beautiful Nightmare
2. Starlite
3. The Art Of Silence
4. The Prince Of The Face Of The Bull
5. Suspended Veil
6. Minnewaska
7. A Thousand Thousandths

wydano: 2016-03
nagrano: Recorded by Jamie Saft at Potterville International Sound, NY, December 2014 | Mixed and mastered by Jorgen Traen, November 2015
Produced by Gard Nilssen and Kristoffer Berre Alberts

more info: www.cleanfeed-records.com

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: