Kategorie

Beam Me Up


  • Kod: BTH4730025
  • Producent: Berthold Records
  • Wykonawca: Shauli Einav
  • Nośnik: CD
  • Cena: 66,99 zł
  • Poleć produkt



Straightahead / Mainstream Jazz
premiera polska:
2016-06-18,
Wydawnicto Audiofilskie

kontynent: Azja
kraj: Israel
opakowanie: digipackowe etui
opis:

multikulti.com, ocena: * * * * 1/2:
Piąty autorski album izraelskiego saksofonisty, nagrany z towarzyszeniem francuskich muzyków, przenosi słuchacza w świat zmysłowego, wyciszonego jazzu, co jednak wcale nie znaczy – spokojnego czy relaksacyjnego. Słychać, że siedem lat spędzonych w Nowym Jorku sprawiło, ze Shauli Einav stał się w pełni ukształtowanym, operującym otwartą formą muzyczną artystą. Na najnowszej płycie operuje zarówno tonem pojedynczego instrumentu, skrzącą się zaskakującymi akcentami improwizacją, a zarazem – melodyjnym tematem, będącym bądź to punktem wyjścia, bądź kulminacją poszukiwań. Shauli Einav prowadzi narrację z wielką samoświadomością, gra oszczędnie, jednak jego pełna kontrola nad tym, co dzieje się z każdą frazą jest bardzo dobrze wyczuwalna.

Opiniotwórczy All About Jazz nazwał Shauliego Einava "remarkably complete musician, a virtuosic soloist with a lush sound on both soprano and tenor whose compositions are daring and deep" a amerykański DownBeat Magazine w recenzji płyty “Opus One” napisał "Smartly played, swinging and evocative jazz album”.

Ma za sobą współpracę z ważnymi postaciami kreatywnej sceny NYC jak Aaron Goldberg, Avishai Cohen, Don Friedman, Eliot Zigmund, Omer Avital, Johnathan Blake, Shai Maestro, Walt Weiskopf, Frank Gambale, Dave Liebman, czy Gilad Hekselman. Każdy czujny obserwator sceny jazzowej wie, że takie doświadczenie jest bezcenne, Einav zarówno jako kompozytor jak i instrumentalista, wykształcił autonomiczny język współczesnego jazzu, w którym uważny słuchacz czerpać będzie wiele przyjemności z możliwości odnajdywania ukrytych sensów każdego dźwięku.

Płyta "Beam Me Up", bez medialnej pompy i zadęcia, za to rzetelnie, z bardzo przemyślaną strukturą kompozycji udanie wpisuje się w, tak ciekawy język ascetycznego jazzu, będącego odtrutką na zabiegany, schizofreniczny świat. Jest na płycie jakaś intymność, duchowość i surowość, która rozpisana na cztery głosy: klawisze, saksofony sopranowy i tenorowy, kontrabas i perkusja chwyta za serce.
autor: Mateusz Matyjak
Copyright © 1996-2016 Multikulti Project. All rights reserved

All About Jazz, ocena: * * * * *:
Beam Me Up is Shauli Einav's fifth album as a leader, but his first as a new father. This is worth mentioning because jazz is, as we all know, something that is lived. How could such a momentous change not manifest itself in one's music? Here, it's quite evident though nothing about the album itself speaks directly to fatherhood or childhood. In a brief liner note, Einav ruminates on those magical moments when music transports one into the present moment, away from life's banal mundanities. "Beam Me Up" serves as a Star Trek-based metaphor for these reality shifts. Yet, the tenderness of Einav's soprano on "Assai" and the raw emotionality of the album's sole ballad, "Ten Weeks," both speak directly to the quiet joys and puzzling uncertainties of new parenthood. A unexpectedly haunting, intimate duet with guitarist Pierre Durand, "76 San Gabriel" explores similar emotional terrain via chiming dissonances and unusual timbres.

A key representative of the early 21st Century blossoming of Israeli jazz, Einav has set up shop in Paris where he's had no trouble finding equally-talented young musicians to work with. Though none of his bandmates are familiar to me, they clearly have what it takes—both chops-wise and creativity-wise—to gracefully deal with the complexities of Einav's compositions. While remaining firmly rooted in jazz, Einav's pieces are characterized by striking, substantial melodies which take quite a while to unfurl. The plaintive sing-song of "1415" recalls classical chamber music. This is reinforced by a series of rapid-fire bass-piano unisons before Gautier Garrigue's nimble drums kick the quartet into jazzland. "Tao Main" is underpinned by another complex bass-piano unison line. Einav's tenor soars above until the time shifts from 6/8 to 4/4. Paul Lay's piano solo here is brilliant; thorny and quirky in all the right places, he's a hard-hitting, percussive player who brings Randy Weston and McCoy Tyner to mind. Lay switches to the Fender Rhodes on the title track, a sly bit of oddball funk that left me wanting to hear more of this side of Einav's music. Florent Nisse's bass solo here is tuneful and melodic in ways that bass solos usually aren't.

One of the year's most remarkable albums, Beam Me Up is a generous slice of state-of-the-art 21st Century jazz. If nothing else, Beam Me Up demonstrates Einav's tremendous musical range. His band is right there with him, doing heart-stopping things all along the way. As if the listed tracks weren't enough, an untitled eighth tune appears after "76 San Gabriel" and an additional eight minutes of silence. Easily the most traditional tune here, Einav's patient, husky tenor channels the spirit of Ben Webster, his mentor once-removed via Arnie Lawrence who discovered the young tenor man during a visit to Israel.
By DAVE WAYNE

muzycy:
Shauli Einav: tenor & soprano saxophones
Paul Lay: piano, Fender Rhodes
Florent Nisse: double bass
Gautier Garrigue: drums
Pierre Durand: guitar (7)

utwory:
1. 1415
2. Tao Main
3. Assai
4. Dolce Gustav
5. Ten Weeks
6. Beam Me Up
7. 76 San Gabriel

wydano: 2016-02-18
more info: www.berthold-records.de
more info2: shaulieinav.com
Balladscapes
59,99 zł
Blues And Ballads
64,99 zł
Trouble Hunting
37,99 zł
Coltrane in Spring
58,99 zł
Green Light
41,99 zł
iDreamer
57,99 zł
Seven Lines
41,99 zł
Across the Bridge
59,99 zł
Out of the Blue
41,99 zł
Falling Crystals
58,99 zł
Szpilman
41,99 zł
Nomad's Notebook
55,80 zł
Sekstans
37,99 zł
Coté Jardin
57,99 zł
BlackBird
37,99 zł

nowości Multikulti Project:

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: