Kategorie

BlackBird


  • Kod: MPJ012
  • Producent: Multikulti Project (PL)
  • Wykonawca: BlackBird
  • Nośnik: CD
  • Cena: 37,99 zł
  • Poleć produkt



Modern Jazz / Indie Jazz
premiera polska:
2015-04-27,
Wydawnicto Audiofilskie

seria wydawnicza: Jazz Series
kontynent: Europa
kraj: Polska
opakowanie: kartonowe etui
opis:

multikulti.com:
Multikulti Project z radością zapowiada debiutancki album formacji BlackBird. Gwarantujemy, że gdy już raz ich usłyszycie, nie ma odwrotu, płyta zagości na długo w odtwarzaczu.

Zespół tworzą znakomici instrumentaliści, których wirtuozeria nie jest jedynym atutem. Ich umiejętność sprawnego łączenia jazzu z innymi gatunkami przynosi niesamowite efekty, w misternych aranżacjach odnajduje się wpływy fusion, jazz-rocka i jazzu.

Muzyka BlackBird czerpie inspiracje zarówno z twórczości pierwszoplanowych postaci światowej sceny muzycznej jak Keith Jarrett, Tomasz Stanko, Marcus Miller czy Miles Davis, jak również z prac nowego pokolenia reprezentowanego przez Roberta Glaspera i Christiana Scotta. Jednak ten założony w 2012 kwintet zdecydowanie stawia na świeżość brzmienia, z niespotykaną precyzją aranżuje własne, autorskie kompozycje trzymając się z dala od powtarzanych w nieskończoność standardów.

W ich twórczości zagłębiającej się w bogaty nurt jazzu, jazz-rocka, rocka i fusion nieustannie przenikają na powierzchnie charakter i bogactwo doświadczeń członków zespołu. Liryka amerykańskiego mainstreamu staje w opozycji do ostrej sekcji rytmicznej, noszącej w sobie potężny ładunek energii. Słowiańska dusza daje o sobie znać w nieokiełznanych improwizacjach, w których muzycy dają świadectwo swojej wirtuozerii, a całość spowita jest w mrocznych, tchnących chłodem wariacjach, bliskich skandynawskiemu brzmieniu nu-jazzu.
Świeże. Oryginalne. Inspirujące.

BlackBird tworzą: Michał Walczak – gitara elektryczna, Michał Rorat - fortepian, Paweł Surman - trąbka, Bartek Bednarek - gitara basowa, Frank Parker – perkusja.


BlackBird's music draws inspiration from the work of jazz icons such as Keith Jarrett, Tomasz Stanko, Marcus Miller and legendary Miles Davis as well as from the sounds of the new generation represented by Robert Glasper and Christian Scott. Nevertheless of the vital influences the strength of this quintet funded in 2012 is really the freshness of sound, with the uncommon precision the band arranges their own compositions and manages with great skill to stay miles away from the trap of repeating the well known standards.
The character and unique experience of each of the band members penetrates their work smoothly meandering between jazz, jazz rock, rock and fusion. The lyric of american mainstream stands up against the powerful rhythm section bearing an immense load of energy. The Slavic soul is manifested in unrestrained improvisations that also prove the incredible skills of each of the musicians. And to complete their original sound, the full package is infused with dark, cold variations inspired by scandinavian sound. Fresh. Original. Inspiring.


wybrane recenzje/selected reviews

IKS:
Blackbird to kwintet, w którego graniu młodość i spontaniczność splata się z doświadczeniem i wykonawczą klasą. Mamy tu znakomite zgranie instrumentalistów oraz wielką pasję, emocjonalność w ich wykonawstwie. Słychać też w graniu grupy świadomość wielu ważnych nurtów, nie tylko klasyki muzyki improwizowanej, ale też tego, co ważne w ostatnich dekadach: od nu jazzu, przez post rock do współcześnie rozumianego elektrycznego jazzu czy fusion. Członkowie zespołu potrafią jednak dawkować nawiązania do różnych stylów. Dzięki temu ich płyta nie jest mozaiką czy kolażem złożonym z różnych elementów, a autonomiczną, własną całością, w której raz po raz pobłyskuje echo muzycznej współczesności.

Piękne partie unisono grają gitarzysta Michał Walczak i trębacz Paweł Surman. Zresztą, jeśli wolno tak powiedzieć, to oni dwaj grają tu pierwszoplanowe role. Proponują brawurowe, dojrzałe, a nie przeszarżowane partie solowe. Walczak grający na elektrycznej gitarze potrafi być zarówno liryczny, jak i drapieżny, epicki, ale i czasami bardzo dyskretny.

Swoje wyraźne miejsce w tej muzycznej układance mają też pozostali muzycy, a warto wspomnieć, że w składzie znajdziemy też wybitnego perkusistę Franka Parkera, który swym graniem dodaje charakteru wielu utworom. Gościnnie pojawia się tu też w dwóch utworach, jako szósty członek zespołu, Bernard Maseli. Grający na marimbie oraz jej elektronicznej inkarnacji - instrumencie MalletKAT, klasyk polskiego jazzu, znakomicie odnajduje się w tej artystycznej konwencji, budując oryginalność przekazu zespołu.

Wspomnieć trzeba wreszcie i o warstwie kompozytorskiej. Autorami niemal całego repertuaru są Walczak i bardzo dobry pianista Michał Rorat. Świetne, nośne tematy, takie jak choćby stylowy "Funerality" sprawiają, że chce się do tej muzyki wracać wielokrotnie.
autor: Tomasz Janas

adambaruch.com:
This is the debut album by the young Polish Jazz quintet BlackBird, which comprises of trumpeter Pawel Surman, guitarist Michal Walczak, pianist Michal Rorat, bassist Bartek Bednarek and US drummer Frank Parker. Veteran vibraphonist Bernard Maseli appears as a guest artist on a couple of tracks. The album presents seven original compositions (one of which is repeated four times), four by Walczak, two by Rorat and one by Bednarek. The album was recorded live and has a very good sound quality.

The music is dominated by the sound of the electric guitar and immediately falls under the typical Fusion imagery. The combination of lead guitar and trumpet, which was favored by early Jazz-Rock / Fusion artists, like Larry Coryell and his Eleventh House ensemble for example, was pretty dormant lately and the attempt by BlackBird to bring it back is very effective. With the guitar / trumpet lead balanced by the acoustic piano and the electric bass and drums pulsating vigorously, the overall sound of the quintet floats somewhere between Fusion and the Scandinavian ECM sound, which of course turns it immediately into a very likeable piece of music.

Once we have established that the album sounds great the question of course arises as to its musical contents, which is definitely not on the same level as the sound. The melodies are rather simplistic and a bit repetitive, which makes the album to sound like one continuous piece of music with very little diversity. Even the attempt to break the monotony by repeating the theme song four times does not help much. It´s not that the music is bad or anything, it just sort of stays in one place all the time. But of course this is only my personal opinion and others may find it completely misguided.

The personal performances by the quintet members are all quite adequate, although the guitar is definitely too loud and aggressive. For me Rorat delivers the most impressive solos, even if he is the most introvert and timid player herein. His piano strokes are a true joy throughout.

Overall this is a pleasant Fusion album, which many Fusion fans might find attractive and which sounds absolutely divine, but is hardly a brainer. Since it is a debut effort, things will probably improve with their next release, which I am impatiently waiting for already.
by Adam Baruch


polskieradio.pl:
Michał Walczak – gitara elektryczna, Michał Rorat - fortepian, Paweł Surman - trąbka, Bartek Bednarek - gitara basowa, Frank Parker – perkusja – poznajmy nowy zespół BlackBird, poznajmy też ich pierwszy krążek…. „BlackBird” (wyd. Multikulti). Skoro już opanowaliśmy pisanie nazwy grupy łącznie, to teraz dodajmy, że na tej prawie godzinnej płycie nie znajdziemy utartych standardów, ale ciekawe, rozbudowane kompozycje, a i cały album prezentuje się jako spójna całość z trzema repryzami. Muzycy zwierzają się, że pozostają pod czarem twórczości takich gigantów jak: Keith Jarrett, Tomasz Stanko, Marcus Miller czy Miles Davis i że czerpią też z dorobku młodego pokolenia – jak choćby Roberta Glaspera i Christiana Scotta. Posłuchajmy takiego „Funderality” – pulsujące dźwięki fortepianu i partia dęciaków, później swoje do tej sentymentalnej historii dodaje Michał Walczak na gitarze elektrycznej, podsumowuje zaś sekcja rytmiczna, z mocnymi, miarowymi uderzeniami Franka Parkera. Jest tu i fusion i „skandynawski podmuch” – BlackBird stara się utrzymać równowagę między tymi dwoma granicami, ale nie czuję tu zbyt dużej przestrzeni wolności, wszystko jest zbyt dobrze rozpisane, wyłożone na tacy. Przypominają mi się przy tym stare kawałki Weather Report… z wszelkimi plusami i minusami ich muzyki.
autor: Mieczysław Burski

muzycy:
Michał Walczak: guitar
Michał Rorat: piano
Paweł Surman: trumpet
Bartek Bednarek: bass guitar
Frank Parker: drums

Special Guest Bernard Maseli: marimba, malletKAT

utwory:
1. In the white window of a dream (M.Walczak) 1.23
2. The One (M.Walczak) 7.18
3. Funerality (M.Walczak) 10.13
4. In the white window of a dream (Reprise I) - feat. B. Maseli 1.29
5. Prehistory – feat. B. Maseli (M. Rorat) 10.17
6. Glass (M. Rorat) 7.27
7. In the white window of a dream (Reprise II) 1.38
8. Sieben (M.Walczak) 7.39
9. Red Eye (B. Bednarek) 7.12
10. In the white window of a dream (Reprise III) 1.46

total time - 56:23
wydano: 2015-04-27
more info: www.multikulti.com
Recenzje użytkowników Dodano
star star star star star BethEM
Doskonała! Polecam!
22-07-2015
star star star star star Ravvvv
Płyta godna polecenia!!
19-04-2015
star star star star star Grexar
Cudeńko.Gratuluję!!!!!
17-04-2015
Feelings
37,99 zł
Variations in Blue
56,99 zł
Vivaldi
50,99 zł
In Cinema
55,99 zł
Ilé
58,99 zł
Where I Come From
58,99 zł
In Maggiore
63,99 zł
Reminiscent
59,99 zł
Midwest
63,99 zł
Amazing Twelve
36,99 zł
Epicenter
59,90 zł
Switchback
41,99 zł
First Light
55,99 zł
Moon Hoax
29,99 zł
Bullhorn
55,99 zł

nowości Multikulti Project:

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: