Kategorie

Johann Sebastian Bach: Sonatas BWV 1027-1029, Chorals and Trios


  • Kod: Alpha139
  • Producent: Alpha (FR)
  • Wykonawca: Bruno Cocset / Les Basses Réunies
  • Nośnik: CD
  • Cena: 62,90 zł
  • Poleć produkt

Muzyka Barokowa
premiera polska:
2009-02-13
kontynent: Europa
kraj: Francja
opakowanie: digipackowe etui
opis:

www.rfi.fr; 2008-06
Zbyt długo zaniedbywane, sonaty Bacha na fortepian i wiolonczelę, lub raczej klawesyn i violę da gamba, cieszą się od paru lat rosnącym wzięciem tyleż pianistów i wiolonczelistów, co i barokowców, wskrzeszających z uporem instrumenty z epoki.

Tych ostatnich próbował zniechęcić Glenn Gould, twierdząc nie bez racji, że są to w istocie sonaty triowe, w których aż dwa głosy przypadają na instrument klawiszowy, a temu wyzwaniu rachityczny klawesyn nie jest w stanie sprostać.

Gould dowiódł plastycznie swej tezy w nagraniu z Leonardem Rose, przywracając sonatom ich niezbędną trójwymiarowość. Strażnicy domniemanej autentyczności nie zdołali obalić dowodu, oferując śpiew violi da gamba na tle maszyny do szycia, czyli klawesynu dziergającego słabosilne nutki.

Jedyną rozsądną alternatywę zaprezentowali Anner Bylsma i Bob Van Asperen, krzyżując wiolonczelę piccolo z pozytywem, czyli przenośnymi mini-organami, w których widzę absolutny ideał basso continuo w muzyce Bacha. Podobny wariant wybrał świetny francuski wiolonczelista Bruno Cocset, przynajmniej w niektórych częściach owych sonat, nagranych dla firmy Alpha.

Znakomity klawesynista Bertrand Cuiller raz po raz przesiada się rączo z pozytywu na swój instrument, podobnie jak Bruno Cocset, dwumetrowy komarek, żongluje na przemian wielką violą basową i altowymi skrzypcami czyli miniaturką wiolonczeli. Jednym słowem, trio pod nazwą Basses Réunis czyli Zjednoczone Basy gra z wdziękiem we wszystkich rejestrach, przeplatając przy tym trzy sonaty transkrypcjami organowych preludiów chorałowych, które odsyłają do źródeł tematycznej inspiracji Bacha.
autor: Stefan Rieger

Editor’s info:
Defining the boundaries between sacred and secular music in Bach's music is not an easy task as this distinction was made neither by the composer, nor by most of his contemporaries. Many works reveal this non-existing boundary as they change indifferently from one register to the other, from the cantata to the concerto, and vice-versa.

Bruno Cocset's new record highlights this permanence of spirituality in Bach's music, as he places side by side the three sonatas for viola da gamba and arrangements of chorals for organ solo.

On his quest for the most appropriate sonorities to make the music he plays sing, Bruno Cocset has again turned to his cello-maker and friend, Charles Riché, with the demand that he would conceive a new instrument, half-viola, half-violin, favourable to virtuosity as well as polyphony. They found inspiration in a painting from Bartolomeo Bettera, which proves once more that music and painting are one : ut pictura musica.

muzycy:
Bruno Cocset: cello
Les Basses Réunies

utwory:
Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 659
1. Nun Komm, der Heiden Heiland, BWV 659

Sonata in G major, BWV 1027
2. Adagio
3. Allegro ma non tanto
4. Andante
5. Allegro moderato

Trio a 2 Clavier e Pedale, BWV 528a
6. Andante

Allein Gott in der Hoh sei Ehr, BWV 711
7. Allein Gott in der Höh sei Ehr, BWV 711

Sonata in D major, BWV 1028
8. Adagio
9. Allegro
10. Andante
11. Allegro

Trio a 2 Clavier e Pedale, BWV 583
12. Adagio

Ach bleib bei uns, Herr Jesu Christ, BWV 649
13. Ach bleib bei uns, Herr Jesu Christ, BWV 649

Sonata in G minor, BWV 1029
14. Vivace
15. Adagio
16. Allegro

Wachet auf, ruft uns die Stimme, BWV 645
17. Wachet auf, ruft uns die Stimme, BWV 645

wydano: 2009
more info: www.outhere-music.com
more info2: www.lesbassesreunies.com

nowości Multikulti Project:

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: