Kategorie

Vivat Leo! Music for a Medici Pope [Hybrid SACD]


  • Kod: CC72366
  • Producent: Challenge Classics
  • Wykonawca: Cappella Pratensis / Joshua Rifkin
  • Nośnik: SACD
  • Cena: 66,99 zł
  • Poleć produkt

Muzyka Dawna
premiera polska:
2011-03-14
kontynent: Europa
opakowanie: plastikowe etui
opis:

multikultiproject.blogspot.com; 2011-05:
"Vivat Leo!" - najnowsze nagranie Capella Pratensis, tym razem pod wodzą słynnego Joshu'y Rifkina - to płyta na którą złożyły się kompozycje powstały na zamówienie papieża Medyceusza, Leona X, syna księcia Florencji Wawrzyńca Wspaniałego. Zasiadał on na Stolicy Piotrowej niespełna dziewięć lat (1513-1521) w burzliwych czasach początku reformacji. Zasłynął jako mecenas artystów (malarzy, architektów i rzeźbiarzy) zapraszając do Rzymu m.in. Michała Anioła, Rafaela Santi, Donato Bramante. Papież ten był jednak krytykowany za luksusy, nepotyzm i przepych, jakim się otaczał. Leon X był także donatorem twórców muzyki, ale wiele dzieł powstałych w tym okresie na jego zlecenie zaginęło. Nie wiemy jak brzmiały utwory pisane na zespół instrumentów dętych, nie znamy dzieł lutniowych z jego dworu, chociaż wiemy, że takowe istniały. Ocalały 53 motety, które zebrane są w przechowywanym we Florencji tzw. Medici Codex. Większość kompozycji zarejestrowanych na tej płycie (oprócz otwierającego ją utworu Andreasa de Silvy oraz zamykającego Constanzo Festy) pochodzi właśnie z tego zbioru.
Za nagraniem tego materiału stoją połączone siły znanej ze znakomitej rejestracji mszy Jacoba Obrechta Cappelli Pratensis oraz muzykologa i dyrygenta Joshu'y Rifkina. Rifkin jako pierwszy wprowadzał do interpretacji wokalnych dzieł barokowych tzw. pojedynczą obsadę w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku rozpoczynając prawdziwą rewolucję w interpretacji muzyki tamtego okresu. Później poświęcił się raczej pracy badawczej w wyjątkowych wypadkach stając na czele wokalnych konsortów. Teraz powraca i czyni to w absolutnie wielkim stylu. Świetnie zestrojone głosy śpiewaków (jest ich tutaj ośmiu i tylko raz pojawiają się w komplecie) i doskonałe opanowanie warsztatu jest podstawą. Na tej bazie Rifkin buduje interpretacje doskonałą pod względem harmonii i zróżnicowanej dynamiki, dodatkowo mocno nasyconą emocjami. Znakomite nagranie, pozwalające odkrywać na nowo z dawna zapomniane kompozycje."
autor: Wojciech Łastruga
multikultiproject.blogspot.com


Editor's info:
Godiamo ci il Papato, poiche Dio ci ?l'ha dato. 'Let us enjoy the papacy, since God has given it to us' - thus, according to a contemporary report, Giovanni de' Medici, the second son of Lorenzo the Magnificent, on becoming pope in March 1513. Enjoy it he did. In the eight years of his reign, Leo X, as Giovanni now became known, lived extravagantly, holding banquet after banquet, hunt after hunt, and sometimes parading a white elephant through Rome. His costly enthusiasms extracted their price, of course; within two years of taking the throne, he had turned a handsome surplus left him by his predecessor into a deficit, and before long he had to raise funds by such dubious tricks as selling indulgences on a grand scale - provoking what would eventually become the Reformation. Yet Leo did not exhaust the papal treasury on frivolous things alone. A man of extensive humanistic learning, he supported notable scholars and poets, including Pietro Bembo; commissioned major works from Raphael; and initiated significant building projects. Above all, Leo loved music. He knew it from the inside, possessing sufficient technical knowledge to compose in five voices. He staffed the papal choir - the body responsible for music at liturgical services - with some of the most eminent singers and composers of his day, and he maintained a ?private body of musicians that similarly included several highly prized singers, composers, and instrumentalists.

Much of the music heard at Leo's court ?has vanished. We don't know what his lutenists performed, nor can we retrieve the improvisations of his wind players. But we have an impressive record of the sophisticated polyphony sung around him: several manuscripts and printed books produced at his court or in its immediate orbit preserve works of both his own composers and others favoured by him and his musicians. A particularly vivid image of Leo's musical world comes from the so-called Medici Codex, a collection of 53 Motets possibly meant at first for Leo's private use but ultimately presented to his nephew Lorenzo de' Medici, Duke of Urbino, as Lorenzo returned with his new bride, the ?French princess Madeleine de la Tour d'Au-vergne, to Italy in the late summer of 1518. With the exception of the first and last pieces, all the music on this recording comes from the Medici Codex. (source: linernotes written by Joshua Rifkin)

muzycy:
Cappella Pratensis
Joshua Rifkin: conductor

utwory:
1. Andreas de Silva; Gaude Felix Florentia
2. Adrian Willaert; Virgo Gloriosa Christi, Margareta
3. Adrian Willaert; Saluto te, sancta Virgo Maria
4. Johannes de la Fage; Videns dominus civitatem desolatem
5. Jean Mouton; Nesciens mater virgo virum
6. Jean Mouton; Per lignum salvi
7. Jean Mouton; Exalta regina Gallie
8. Josquin Desprez; Nymphes des bols
9. Josquin Desprez; Miserere mei, Deus
10. Andreas de Silva; Omnis pulchritudo Domini
11. Costanzo Festa; Inviolata, integra et casta es

total time - 64:56
wydano: 2010-11
more info: www.challenge.nl

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: