Kategorie

Fulfillment


  • Kod: SGL16152
  • Producent: Songlines (USA)
  • Wykonawca: Michael Blake
  • Nośnik: CD
  • Cena: 66,99 zł
  • Poleć produkt

Player


Modern Jazz / Indie Jazz
premiera polska:
2016-06-03,
Wydawnicto Audiofilskie

kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: kartonowe etui
opis:

multikultiproject.blogspot.com - * * * * *:
W ciągu ostatnich 10 lat, nowojorski saksofonista Michael Blake wracał wielokrotnie do Vancouver, skąd wyemigrował w 1986 roku. Tam powstawały znakomite albumy, nagrane z towarzyszeniem przedstawicieli kanadyjskiej sceny kreatywnego jazzu. "Amor de Cosmos" (2007), z udziałem Chrisa Gestrina, Dylana van der Schyffa i André Lachance'a. "The Grand Scheme of Things" (2012) z jego Variety Hour quartet (Gestrin, van der Schyff i JP Carter).

Jego najnowszy album wydaje się być artystycznie najbardziej ambitnym, z dotąd zrealizowanych projektów, można go porównać chyba tylko z rozmachem "Kingdom of Champa" (1997), na której Michael Blake w doborowym składzie połączył dwa odległe światy muzyczne – dawny (tradycyjnej muzyki wietnamskiej) i współczesny (zakręconego nowojorskiego jazzu).

"Fulfillment" to swoisty hołd oddany ofiarom, jednego z przemilczanych faktów, z XX wiecznej historii Kanady, kiedy to w 1914 roku zawrócony został japoński frachtowiec, na którego pokładzie było kilkuset emigrantów z Indii (głównie Sikhów). Był to efekt działalności, rosnących w siłę kanadyjskich nacjonalistów, głoszących rasistowski postulat "Białego kraju i białej Kolumbii Brytyjskiej".

Michael Blake, saksofonista legendarnej Lounge Lizards Johne’a Luriego, autor chyba najciekawszych, najbardziej subtelnych, kameralistycznych tematów tego kolektywu, skomponował niezwykłą suitę, która w oryginale nosiła tytuł "The Komagata Maru Blues". Będąca uosobieniem tzw. trzeciej drogi we współczesnej muzyce płyta, nie jest skrzyżowaniem odmiennych idiomów - kreatywnego jazzu, muzyki etnicznej i muzyki klasycznej. Te światy pozostają sobą, łączą się one razem, dialogują ze sobą, wyłaniają się z siebie. Przez cały czas utrzymują swoją osobność i specyfikę.

Niebagatelna w tym zasługa doskonałych partnerów, zaproszonych do nagrania płyty, na trąbce i live elktronice usłyszymy J.P. Cartera, Peggy Lee na wiolonczeli, Chris Gestrin na klawiszach, Rona Samwortha na gitarze i banjo, André Lachance na kontrabasie i Dylana van der Schyffa za perkusją. Dodatkowo usłyszymy Aram Bajakian na gitarach, wokalistkę Emmę Postl i tablistę Neelamjita Dhillona.

Jest w "Fulfillment" jakaś intymność, duchowość i surowość, która rozpisana na siedmioosobowy zespół z towarzyszeniem trójki gości specjalnych chwyta za serce.

Oddając płytę do rąk słuchaczy napisał “I hope listeners are moved emotionally by the subliminal message of how important it is that we as a society must listen to each other. Even in intense and dense situations the best music is the result of skill and empathy so that everyone is involved in the process of creating something coherent. It’s really reflective of the democratic process.”

Warto wsłuchać się w to wyjątkowe po wielokroć nagranie, można tu znaleźć wiele inspirujących doznań.
autor: Mariusz Zawiślak
Copyright © 1996-2016 Multikulti Project. All rights reserved

Michael Blake - saksofonista i kompozytor urodzony w Kanadzie, zamieszkały w Nowym Jorku. W Lounge Lizards od początku lat 90. Z Johnem Lurie'm i kolegami nagrał 10 albumów, wśród których są m.in. słynne "Live in Berlin vol.1 i vol.2", "Queen Of All Ears" oraz muzyka do filmu "Get Shorty", który był nominowany do Oscara. Na pracy z Lounge Lizards nie kończy się aktywność Blake’a. Przewodzi własnym projektom, intensywnie koncertuje i nagrywa. Jego solowy wydawniczy debiut to płyta "Kingdom of Champa" (Intuition). Jest to zapis podróży artysty do Wietnamu, unikalne połączenie orientalnej muzyki tego kraju ze współczesnym jazzem. Na tym doskonałym albumie zagrali m.in. saksofonista Thomas Chapin, wzięty trębacz Steven Bernstein (lider Sex Mob i Diaspora Projects, wydawanych przez Tzadik Records), Billy Martin (ze słynnego trio Medeski-Martin-Wood), a produkcją zajął się jeden z najsłynniejszych producentów - Teo Macero (pracował m.in. dla Miles’a Davis’a).
Kolejny solowy album Blake’a "Drift" został również bardzo wysoko oceniony przez słuchaczy i krytyków. Michael Blake jest ponadto współzałożycielem supergrupy Slow Poke (Blake, David Tronzo, Tony Scherr, Kenny Wollesen), która ma na koncie dwa albumy i udane występy na wielu festiwalach. Współtwórca Jazz Composers Collective, partner koncertowy i nagraniowy tak różnych wykonawców jak m.in. Steven Bernstein (głośny album "Diaspora Soul"), Gil Evans' Orchestra, Lee Konitz, Medeski Martin and Wood, Tricky.
Doskonałe są trzy płyty jego formacji Blake Tartare, "Blake Tartare" z 2005, "More Like Us" z 2006 i "The World Awakes - A Tribute to Eli 'Lucky' Thompson" z 2007 roku. Dwie płyty dla portugalskiego Clean Feed Records eksponują jego improwizacyjny potencjał - "Right Before your Very Ears" z 2005 i "Control This" z 2009, nagrany razem z gigantem skandynawskiej perkusji - Krestenem Osgoodem.

Editor's info:
Saxophonist Michael Blake’s ambitious new project, a septet guests, was inspired by the centenary of Vancouver’s tragic Komagata Maru incident, where a shipload of East Indian immigrants was denied entry and ultimately forced to depart using exclusionist laws.
Blake uses complex and varied arrangements, including two pieces with his own lyrics, to offer a more general musical program around immigration, tolerance, acceptance and assimilation in today’s world.
Moving between jazz tradition (a major blues opens the album and a minor blues closes it) and freer, sometimes raga-inspired expression, the music is interpreted with extraordinary skill by his team of Vancouver improvisers, centered around The Variety Hour quartet from In the Grand Scheme of Things.
24/96 recording is of audiophile quality.

Over the last 9 years, New York saxophonist Michael Blake has been periodically returning to Vancouver, which he left in 1986, to create and record new works with his pick of Vancouver improvisers. Amor de Cosmos (2007), a sextet somewhat inspired by his BC roots, featured Chris Gestrin, Dylan van der Schyff and André Lachance. In the Grand Scheme of Things (2012) was by his Variety Hour quartet (Gestrin, van der Schyff and JP Carter). This new release, his most ambitious in terms of writing and arranging, adds cello and guitar plus guest instrumentalists and, on two pieces, Michael’s own lyrics. It is also his most conceptual work since his debut as leader, Kingdom of Champa (1997), his jazz portrait of Vietnam. This time the connection is, more indirectly, with India. Originally titled The Komagata Maru Blues, this suite of music was inspired by a tragic immigration incident in Vancouver in 1914, when a Japanese freighter carrying several hundred East Indian immigrants (almost all Sikh) was turned away using exclusionist, racists laws. Michael has a family connection to this history through his great grand uncle H.H. Stevens, a Conservative Member of Parliament who declared at a public meeting, “I intend to stand up absolutely on all occasions on this one great principle – of a white country and a white British Columbia.”

Blake never knew Stevens, and grew up in a progressive environment. But the connection catalyzed a creative process, one which was also affected by the Syrian war: “I didn’t want the center of the work to be about the failure of it all, rather I wanted to tell the story from several different perspectives and show how far we’ve come. But then the current refugee crisis came into play and that definitely sank into my conscience while I was writing the music….The biggest departure for me was writing lyrics. Most people have never heard of the KM and probably never will. So I think the lyrics broaden the scope of the music into what listeners can imagine for themselves. For me ‘The Ballad of Gurdit Singh’ captures that moment in Vancouver harbor when the passengers are not welcomed with open arms.”

The suite begins with a major blues and closes with a minor one: “ ‘The Soldier and the Saint’ sounds a lot like Oliver Nelson, like something off of Blues and the Abstract Truth. He’s a big influence along with Ellington/Strayhorn, Mingus and Henry Threadgill. The second half works around a different form with that rising type of movement that I think is exuberant and life affirming. I changed the blues form for both solos on ‘Sea Shanty’ so it’s not repetitive. The horns and drums play a little ska figure on the bridge. The vocal has an almost Arabic kind of phrasing to it. I will admit that that opening lyric and blend was heavily influenced by Ornette Coleman’s opening track on Science Fiction. But Emma’s voice is so young and optimistic and clear that it led to a very different result. I got into jazz through Latin music and some of that comes through in this music as well. You can really hear it on ‘Perimeters’. ‘Battle at Baj Baj’ has a heart-wrenching theme definitely inspired by Coltrane’s ‘Alabama’. On ‘Arrivals’ I wanted to create an extreme contrast between the horns/gongs playing against the string duets. I thought of the horns as characters from the KM, the passengers discussing their dilemma and getting emotional and worked up as a group. The strings are like an opposing group that want to calm things down. ‘Departures’ has a long bluesy line as a background to Chris’s solo. That melodic line allows him to push harder away from the chord changes (a repetitive loop with tricky harmonic movement) and I think this technique is very similar to Charles Mingus’s music. Especially towards the end when he brings it back into a swinging backbeat! That was all collaborative. ‘Exaltation’ was devised as a loose, open-ended jam with the pedal points shifting in several sections. There’s an opening section for tabla and soprano sax to dialogue. Neelamjit and I learned of each other after he and Dylan discovered that we were both working on KM projects. Neel’s own work about the Komagata Maru [on which Chris and André also play] is sublime.”

“I hope listeners are moved emotionally by the subliminal message of how important it is that we as a society must listen to each other. Even in intense and dense situations the best music is the result of skill and empathy so that everyone is involved in the process of creating something coherent. It’s really reflective of the democratic process.”

muzycy:
Michael Blake: tenor & soprano saxophone
J.P. Carter: trumpet, electronics
Peggy Lee: cello
Chris Gestrin: piano, microMoog
Ron Samworth: electric guitar, banjo
André Lachance: bass
Dylan van der Schyff: drums, percussion

special guests:
Aram Bajakian: acoustic & electric guitar (only on tracks 1, 6, 7)
Emma Postl: voice (only on tracks 1, 3)
Neelamjit Dhillon: tabla (only on track 7)

utwory:
1. Sea Shanty
2. Perimeters
3. The Ballad of Gurdit Singh
4. Arrivals
5. Departures
6. Battle at Baj Baj
7. Exaltation
8. The Soldier and the Saint

wydano: 2016-04
more info: www.songlines.com

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: