Kategorie

Groovements


  • Kod: STUCD15152
  • Producent: Stunt Records (DK)
  • Wykonawca: Aaron Parks / Thomas Fonnesbaek / Karsten Bagge
  • Nośnik: CD
  • Cena: 56,99 zł
  • Poleć produkt


Modern Jazz / Pianistyka Jazzowa
premiera polska:
2016-12-06,
Wydawnicto Audiofilskie

kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: digipackowe etui
opis:

multikultiproject.blogspot.com - ocena: * * * * *:
Wydający swoje autorskie płyty w barwach Blue Note Records i ECM Records, Aaron Parks wyrósł na jednego z najciekawszych współcześnie jazzowych pianistów. Na swym koncie ma m.in. trzecie miejsce w prestiżowym konkursie pianistów jazzowych im. Theloniousa Monka (za Tigranem Hamasyanem i Geraldem Claytonem). Współpracuje m.in. z Joshuą Redmanem w formacji James Farm, Terrencem Blanchardem, Kurtem Rosenwinkelem, Francesco Cafiso, Andersem Christiansenem, Dayna Stephensem, Christianem Scottem, Erickiem Harlandem, Gretchen Parlato czy Ambrose'm Akinmusire.

Jego najnowszy album "Groovements" zarejestrowany został w Kopenhadze w studio Audiophon. Towarzyszy mu duńska sekcja rytmiczna, na kontrabasie Thomas Fonnesbak, za perkusją Karsten Bagge.
Obaj mają za sobą bogate doświadczenie, zdobyte zarówno w skandynawskich składach jak i międzynarodowych. Thomas Fonnesbak to współpracownik m.in. Larsa Janssona, Ulfa Wakeniusa, Ole Kocka Hansena, Sinne Eeg, Hansa Ulrika, Alexa Riela, Jacoba Fischera, Kristiana Jorgensena, Winarda Harpera, Jacky'ego Terrassona czy Christiana Sandsa.

Karsten Bagge z kolei to współpracownik Kevina Haysa, Scotta Colley'a, Boba Rockwella, Jespera Thilo, Jespera Lovdala, Kristiana Jorgensena, Henrika Gunde, Thomasa Clausena, Tima Hagansa, Lew Soloffa czy Ray'a Andersona. Występuje także z Danish Radio Big Band i Klüver’s Big Band.

Mamy zatem trzech równorzędnych instrumentalistów w zróżnicowanym repertuarze, własne kompozycje uzupełnione zostały o cztery innych autorów. Muzycy koncentrują się na logicznej narracji, nie ulegają pokusie taniego efektu, jaką stwarza owa różnorodność. Taki klucz wykonawczy przy wybranym programie płyty doskonale się sprawdza.

Płynność frazy, muzyczna erudycja, a nade wszystko autentyczne wyczucie swingu, czyli czegoś, czego nie da się nauczyć. Parks gra z takim pulsem i ogniem, że słuchacz zaczyna istotę muzyki odczuwać, nie tylko słyszeć. Każdy dźwięk jest drobiazgowo wykończony. Tak grają mistrzowie.

Aaron Parks, Thomas Fonnesbak i Karsten Bagge udowodnili, że potrafią idealnie wyważyć aspekt nieprzewidywalności improwizacyjnej i ponadczasowej wartości oryginalnych kompozycji, zachowując przy tym niezwykłe piękno melodii poszczególnych utworów, gęsta mikstura inspiracji ma większą siłę niż obrazy i słowa – potrafi szarpać emocje, pieścić zmysły bądź uwodzić melancholijnym nastrojem. Słucha się płyty wybornie, podziwiając kunszt instrumentalistów zszywających kompozycje własne z coverem Bruce'a Springsteena (zjawiskowy 'I’m On Fire'), pieśnią Carla Nielsena (melancholijna transkrypcja pieśni najsłynniejszego duńskiego kompozytora) i dwoma jazzowymi standardami - Cedara Waltona i Schwartza/Dietza praktycznie bez szwów.

'Groovements' to płyta na pięć gwiazdek, jazzowy majstersztyk!
autor: Tomasz Konwent
Copyright © 1996-2016 Multikulti Project. All rights reserved

Audio - ocena: Wykonanie * * * *, Nagranie * * * * *:
Amerykański pianista średniego pokolenia podczas rezydowania w Danii zaprosił do współpracy dwóch tamtejszych znakomitych muzyków - kontrabasistę Thomasa Fonnesbaeka i perkusistę Karstena Bagge. Już od pierwszych taktów nagranej przez nich płyty uderza nas doskonałe zgranie kolektywu, jak to się zwykło mawiać - nadających na tych samych falach.

Obojętnie, czy trio Parksa interpretuje stylowe kompozycje własne, amerykański standard jazzowy "You and the Night and the Music", czy przebój rockowy "I Am on Fire" (Bruce’a Springsteena), niezmiennie imponuje jedność myśli i poczynań muzyków, ich wzorcowe swingowanie i – zgodnie z tytułem - trzymanie transowej atmosfery.

Aaron Parks, odkryty już jako młody talent, na początku swej kariery intensywnie współpracował z Terrencem Blanchardem. Tu jest w doskonałej formie grając z pełną energią, melodyjnie i rytmicznie. Jego grę charakteryzuje używanie chromatyki zbliżonej do Keitha Jarretta, nieco bardziej ażurowej, lecz równie energetycznej.

Aaron Parks akcentuje poszczególne nuty mocno i z wdziękiem. Obaj duńscy partnerzy są cenionymi muzykami nie tylko na krajowej, ale i międzynarodowej scenie jazzowej, co się przekłada na ich czujny akompaniament.
autor: Cezary Gumiński

JazzViews.net:
There are some moody images of desolate trees (using photographs taken by Thomas Bagge) that might hint at some inner turmoil in the music contained in this CD. Nothing could be further from the truth. This is a set of almost aggressive tunefulness. Even Bagge’s drums seem to be seeking harmonic as much as rhythmic development. Fonnesbak’s bass playing is marvellously lyrical continually paralleling the main piano themes but also introducing quotes from other tunes in his solos. What is immediately apparent is that this is a CD with three high calibre players completely tuned to a way of playing jazz.

In the film ‘The Holiday’, Jack Black’s character (a composer of film scores) says that he has written a piece for his love interest using ‘only the happy notes’ and this characterises much of Parks’ playing. Even when taking on a cover of Springsteen’s ‘I’m on Fire’, the trio create a bouncy tune from a piece that is about the painfulness of unfulfilled desire. They play a piece by Carl Nielsen ‘Tit er jeg glad’, which translates as ‘I am often happy’ and is one of many folk songs that the Danish composer adapted. Two other cover versions contribute to the set. In Cedar Walton’s ‘Bolivia’, the trio produce a dizzying mix of contrapuntal South American rhythms. The choice of ‘You and the night and the music’, by Arthur Schwartz and Howard Dietz, provides a neat lyrical echo of the Springsteen tune (‘You and the night and the music fill me with flaming desire, / Setting my being completely on fire!’) and, musically, works the same ground as the Springsteen cover here.

In addition to the cover versions, the set includes six original compositions by Fonnesbak (‘Winter Waltz’ , ‘Forever this moment’), Bagge (‘Alcubierre’s Law’, ‘A rabbit’s tale’) and Parks (‘Elutheria’) and a longer piece credited to all three, which has the feeling of a group improvisation. This latter piece begins tentatively and then hits its groove.

Parks feels as if he has been a mainstay in the jazz world for years. This is not surprising given his early career with Terence Blanchard’s band (he was on three on their albums for Blue Note). His previous CDs (such as ‘Invisible cinema’ on Blue Note and ‘Arborescence’ on ECM) show a mastery of lyrical composition and surety of touch in his playing. This set provides evidence of Parks continued development as a master of his joyful piano style.
by Chris Baber

Editor's info:
In the summer of 2014 two outstanding Danish musicians, bassist Thomas Fonnesbak and drummer Karsten Bagge, met with the American pianist Aaron Parks, who had spent a long visit in Denmark as “Artist In Residence”. A recording session was arranged, and tunes written especially with this release in mind, were combined with new interpretations and original arrangements of well-known compositions by a collection of very different composers: Carl Nielsen (Tit er jeg glad), Cedar Walton (Bolivia), Arthur Schwartz (You And The Night And The Music), and rock legend Bruce Springsteen (I’m On Fire).
The musical kinship is apparent. Three artists obviously tuned in to the same wavelength. The natural focus and intensity is there from the very first note.
The Russian writer and philosopher Leo Tolstoy defined art as “… the ability to create fellowship between people, uniting them in a mutual experience of the emotions that are indispensable to life and progress, and contributing to the well-being of individuals and humanity”. High ambitions indeed, but this was none the less the trio’s goal for their musical endeavors together.
This is a modern trio jazz recording with interaction driven by dynamic flow and a high level of creativity. The scope, the swing, the harmonic insight, the elegant plasticity of this trio, are boggling.

Aaron Parks (b.1983) is one of the important young innovators to come out of the New York jazz scene the last ten years. When he was 18, he caught the attention of larger audiences when joining trumpeter Terry Blanchard’s band. He recorded four albums with Blanchard including the 2007 Grammy-awarded A TALE OF GOD’S WILL. Since then Aaron Parks has played and recorded with many great artists such as Kurt Rosenwinkel, Kendrick Scott and Gretchen Parlato. His intense playing is also an attraction in the musical collective “James Farm” with Joshua Redman and Eric Harland. So far, he has released two acclaimed albums in his own name: INVISIBLE CINEMA (Blue Note, 2008) and ABOERESCENCE (ECM, 2013). He collaborated with Danish bassist Anders Christensen and legendary drummer Paul Motian on DEAR SOMEONE, recorded for Stunt Records in New York in 2009.

Thomas Fonnesbak (b.1977) was accepted at the Rhythmic Conservatory in Copenhagen in 1998, but dropped out the next year, because he was too busy freelancing. Since then he has been in great demand appearing on more than 100 CDs and working with Danish artists Ole Kock Hansen, Sinne Eeg, Mona Larsen, Hans Ulrik, Alex Riel, Jacob Fischer, Kristian Jorgensen, Nikolai Bentzon and the Danish Radio Big Band. His international collaborations include Swedish pianist Lars Jansson’s trio – since 2009 – and guitarist Ulf Wakenius, drummers Harvey Mason and Winard Harper, and pianists Jacky Terrasson and Christian Sands.

Karsten Bagge (b.1971) graduated from Copenhagen’s Rhythmic Conservatory in 1999 and studied at the New School in New York 1997-1998. In recent years he has rotated towards composition and leading his own groups, and since 2011 he has released two albums in his own name. One with his Danish quartet with guitarist Per Gade, pianist Henrik Gunde and Thomas Fonnesbak, and one with his international trio with Kevin Hays and Scott Colley. For the past two decades he has been a regular member of bands under the leadership of tenor saxophonists Bob Rockwell, Jesper Thilo and Jesper Lovdal, violinist Kristian Jorgensen and pianists Henrik Gunde, Thomas Clausen and Jorgen Emborg.
Visiting musicians often use Karsten: Tim Hagans, Lew Soloff and trombonist Ray Anderson. He occasionally works with big bands such as Dansih Radio Big Band, Klüver’s Big Band and Monday Night Big Band.

muzycy:
Aaron Parks (piano)
Thomas Fonnesbak (bass)
Karsten Bagge (drums)

utwory:
1. Winter Waltz
2. Alcubierre’s Law
3. Elutheria
4. Tit er jeg glad
5. Rabbit’s Tale
6. Forever This Moment
7. Shapes ‘n’ Colors
8. You And The Night And The Music
9. Bolivia
10. I’m On Fire

wydano: 2016-06
more info: www.sundance.dk

nowości Multikulti Project:

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: