Kategorie

Immune to Clockwork


  • Kod: MPI026
  • Producent: Multikulti Project (PL)
  • Wykonawca: Olie Brice Quintet [Olie Brice / Mark Hanslip / Waclaw Zimpel / Alex Bonney / Jeff Williams]
  • Nośnik: CD
  • Cena: 37,99 zł
  • Poleć produkt



Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2014-10-01
seria wydawnicza: Improvised Music Series
kontynent: Europa
kraj: Anglia
opakowanie: kartonowe etui
opis:

multikulti.com:
Multikulti Project na zaszczyt przedstawić nowy kwintet Olie Brice'a z udziałem Marka Hanslipa i Wacława Zimpla.

Najnowsza płyta w IMPROVISED MUSIC SERIES wydawnictwa Multikulti Project to kolejna już pozycja w międzynarodowej obsadzie, z udziałem polskiego muzyka. Od lat konsekwentnie prezentujemy dokonania polskich artystów wykraczające poza polskie opłotki, ujawniające ich niezwykły potencjał. Wystarczy wspomnieć kilka tytułów jak "Four Walls" Tim Daisy / Wacław Zimpel with Dave Rempis & Mark Tokar, "Lark Uprising" Mikołaj Trzaska Ircha Clarinet Quintet with Joe McPhee [Mikołaj Trzaska / Wacław Zimpel / Paweł Szamburski / Michał Górczyński / Joe McPhee], "Coarse Day" Fred Lonberg-Holm / Piotr Mełech, obie płyty formacji Undivided "Passion" i "Moves Between Clouds. Live in Warsaw", "Szpilman" Uri Caine / Ksawery Wójciński / Robert Rasz, "day in the life of a city" Rob Brown / Daniel Levin / Jacek Mazurkiewicz czy "The Universe" Robert Kusiołek / Perry Robinson / Klaus Kugel / Christian Ramond i "Seven Lines" Hera with special guest Hamid Drake.

Olie Brice to angielski kontrabasista, improwizator i kompozytor, znany ze współpracy z wieloma europejskimi i amerykańskimi artystami współczesnej muzyki improwizowanej, m.in. Evanem Parkerem, Paulem Dunmallem, Mulatu Astatke, Patem Thomasem, Achimem Kaufmannem, Ingrid Laubrock, Stevem Noble, Alexem Wardem, Louisem Moholo-Moholo, Mikołajem Trzaską czy Kenem Vandermarkiem nagrał materiał, będący w równej mierze intelektualną przygodą co ekscytującą, emocjonalną podróżą. Całość przepełniona jest radością wspólnego tworzenia muzyki.
To także kolejna, wielce interesująca pozycja w dyskografii Wacława Zimpla - jednego z najciekawszych obecnie polskiego muzyka jazzowego.


multikulti.com:
Multikulti Project is proud of the new release of the Olie Brice, Mark Hanslip and Wacław Zimpel Quintet.

The English bassist, improvising musician and composer is well known for his collaboration with numerous European and American personalities of today's improvised music scene. He worked with Evan Parker, Paul Dunmall, Mulatu Astatke, Pat Thomas, Achim Kaufmann, Ingrid Laubrock, Steve Noble, Alex Ward, Louis Moholo-Moholo, Mikołaj Trzaska and Ken Vandermark. The recorded material is equally an intellectual adventure and an exciting, emotional journey - all full of joy of making the music together.

The publication is yet another interesting item in the catalogue of recordings by Wacław Zimpel - one of the best Polish jazz musicians of our time.

Herausgeber's Info:
Multikulti Project ist stolz auf die neue Veröffentlichung des Quintetts von Olie Brice mit Mark Hanslip und Wacław Zimpel.

Der englische Kontrabassist, improvisierende Musiker und Komponist, bekannt von seiner Zusammenarbeit mit zahlreichen europäischen und amerikanischen Persönlichkeiten der heutigen improvisierenden Musikszene. Er arbeitete zusammen mit Evan Parker, Paul Dunmall, Mulatu Astatke, Pat Thomas, Achim Kaufmann, Ingrid Laubrock, Steve Noble, Alex Ward, Louis Moholo-Moholo, Mikołaj Trzaska und Ken Vandermark. Das aufgenommene Material ist gleichermaßen ein intellektuelles Abenteuer und spannungsvolle, emotionale Reise - alles voll Freude am gemeinsamen Musizieren.
Die Veröffentlichung ist eine weitere, interessante Position im Katalog der Aufnahmen von Wacław Zimpel - einen der besten polnischen Jazzmusiker der Gegenwart.


wybrane recenzje/selected reviews

freejazz-stef.blogspot.com * * * 1/2
This is a recording that I've been waiting for since sometime. Hints on Olie's site about the existence of the group, and the probable recording, have been appearing for some time, therefore, to finally see (and hear) the fruits of this group is very exiting. Along with Olie Brice (bass and compositions), there's UK musicians Mark Hanslip, tenor sax; Alex Bonney, trumpet; Jeff Williams on drums, and an interesting addition is that of Polish clarinettist, Waclaw Zimpel on alto clarinet. Fusing a combination of rhythmic and rubato melody lines, the music that Olie Brice writes reminds me, at times, of Ornette Coleman's 1970s Broken Shadows period. The idea of chord-less quintet playing a mixture of free oriented musical styles, makes for interesting listening, and something which suits this approach to making an improvised music which is neither totally free, nor written, but another form of modern jazz which takes its inspiration from all genres.

Brice's compositions, although strongly routed around free improvisations, also have melodies and chord progressions, which are used as a backbone for the group to develop their own free-er ideas. This helps make the album easily accessible and yet in no way compromises the soloist's own playing. The musicians manage to sustain the high level of group work throughout the album, working around the themes to produce some fine music. Each piece has its own atmosphere, often presenting a melodic motif which the group then dissects as it chooses.

Mark Hanslip's sinewy tenor sound snakes over the compositions, moving happily between dense melodic lines or textured multi-phonics to create some great music. The underrated Waclaw Zimpel, for all that don't know him, is one of the new breed of clarinettists working on the excellent Polish improvised music scene. His playing is always exciting, rooted in melody, yet always looking for new ideas and ways of expression. Check out his playing on the Hera records (on Multikulti), in collaboration with other's, or his own quartet. The other front-line player, Alex Bonney, also deserves a quick word. His playing is definitely understated, yet always perfect for each situation he plays in (he's also a laptop wizard, engineer and producer). Here he uses melody in a way that reminds me of players such as Bobby Bradford.

As for the music on the album, there are several highlights to be found pasted throughout, here are some which spring to mind:

On the opening piece (The Hands, tk1), Mark's tenor roams around finding lines that work with the original melody which he also manages to incorporate within his solo, something we rarely hear nowadays in jazz.

Crumbling Shyly (tk4) and Tell Me Again (tk7) both hark back to 60s style rubato melodies that lurch forward before opening up to allow the horns to weave lines over the turbulent rhythm section. Tell Me Again, which closes the album, has a particularly poignant melody which the soloists seem to capture perfectly.

What Might Have Been (tk5) a fine ballad feature for tenor sax where Mark Hanslip shows how he is a master of free form and melody.

The Old Yedidia (tk2), starts with a melancholic theme before giving way to a lilting 6/8 section for the solosits. Alex Bonney's trumpet leads off, playing some lovely phrases which keep within the boundary of compositions original idea. Waclaw Zimpel follows a different path, taking a more open approach to the music. His improvisations although rich in melodic ideas, react differently to the themes. His playing, which reminds me a little of John Carter, goes more for a mixture of sonic textures, sometimes gentle and at other times his searing lines push the rhythm section to follow him.

On Immune to Clockwork (tk3) the ensemble works tightly together, improvising as a group before letting Olie Brice and Jeff Williams take over, leading us to the end of the piece with a mixture of rhythm and melody.

This leads me to the fine work of Olie Brice and Jeff Williams throughout the record. They both work with the front-line in a way that compliments and supports both the front-line and the music throughout, a perfect team in such a situation. It's a pleasure to hear these fine musicians working together, it would be great to see the group live as music such as this benefits from being heard played in front of an audience. However, the music that the quintet makes is strong, manages to remain innovative and truly accessible, what more can one ask!

Recommended.
by Joe

adambaruch.com
This is the debut album by a quintet led by British Jazz bassist / composer Olie Brice, which also includes saxophonist Mark Hanslip, trumpeter Alex Bonney, drummer Jeff Williams and leading Polish clarinetist Waclaw Zimpel. The album presents seven original compositions, all by Brice.

Brice has been active on the British (mostly London based) Improvised Music scene since a few years and is involved with several ensembles in parallel, some as a leader and others as a band member. He also cooperated with the Polish Jazz saxophonist / clarinetists / composer Mikolaj Trzaska in the past, expanding the British / Polish Improvised Music interaction, which often produces excellent results.

The music is surprising, and contrary to the accepted image of Improvised Music, beautifully lyrical and melody based. The three soloists are featured extensively, playing long and well constructed solo improvisations and collective improvisations. Most notably Zimpel, who plays here more explicitly and vividly than on the Polish albums he lately recorded as a leader, those being more contemplative and less Jazz oriented than this recording. Therefore Zimpel followers can hear some of his the best moments captured in a long time.

Brice, apart from being the composer, also sets the overall direction of the album with his solid bass lines, which are the backbone of this music. He sets the tempo variations and the passage between the unisono theme statements, the solos and the group improvisation parts. Therefore he fulfills his role as a leader in full in addition to being part of the ensemble. Williams also deserves praise for following Brice's moves closely and applying his rhythmic layer with grace and obvious sympathy. Although he does anything but keeping time, the result is well in check, with him keeping time without actually keeping time, a rare gift which only the best drummers can handle really well.

In many respects this album sounds a bit retrograde, and I mean it in the most positive sense, bringing back fond memories of the wonderful British Jazz recordings by early Free Jazz / Improvised Music ensembles in the late 1960s. There was the same level of serenity and non-aggressiveness present than, which was almost completely lost over the years with Improvised Music musicians often trying to outshout each other rather than integrate.

Overall this album is a beautiful and pleasing listening experience, which serves well the image of Improvised Music at its best. Congrats Olie for doing your thing and selecting the right folk to do it with. Well done indeed!
by Adam Baruch

multikultiproject.blogspot.com; 2014-09, ocena: * * * * *
"Rzadko się zdarzają nagrania, które potrafią zachwycić na naprawdę wielu poziomach. Zwłaszcza we współczesnym jazzie. Muzycy starając się stworzyć interesującą kompozycję, bardzo często zapominają o emocjach, lub też grając free nie zwracają uwagi na intelektualne aspekty muzyki, jej strukturę jak i używane do jej budowania środki. I jest jeszcze jeden aspekt, który często umyka uwadze krytyków, a który w jazzie obecny jest od jego zarania. Jest nim radość wspólnego tworzenia muzyki, wynikająca w dużej mierze z twórczej wolności autonomicznych partnerów. Być może, w którymś momencie, te trzy elementy będą wzajemnie się wykluczać, ale też muzycy wciąż starają się znaleźć taką muzyczną formułę, w której wszystkie one będą obecne. I muzyka kwintetu Olie Brice'a wpisuje się właśnie - w dodatku z powodzeniem - w te poszukiwania.

Nagrana w raczej nietypowym składzie - bez instrumentu harmonicznego, za to z rozbudowaną sekcją dętą - płyta, ukazuje pełną gamę możliwości muzyków w takim zestawieniu instrumentów. Decydujący jest klucz doboru muzycznych osobowości, które się tu spotykają (Mark Hanslip, Wacław Zimpel, Alex Bonney), to bowiem nie tylko wybitni instrumentaliści i sidemani, ale i artyści posiadający własne, indywidualne brzmienie i wizję własnej muzyki. Podporządkowują się koncepcji Olie Brice'a, ale i wnoszą wiele od siebie, czy to w partiach solowych czy też zbiorowych improwizacjach.

Lider zresztą zdaje się pozostawiać im dosyć dużą swobodę twórczą, ale też pieczołowicie czuwa nad strukturą i fakturą poszczególnych kompozycji. Wysunięcie kontrabasu na pierwszy plan brzmieniowy w newralgicznych momentach poszczególnych kompozycji, gdy to on przejmuje ster w swoje ręce, bardzo ułatwia odbiór tego nagrania. To także pokaz, w jaki sposób realizować można wizję swojej muzyki, nie składając w ofierze twórczej kreatywności - scenicznych partnerów. Równo grane partie "tutti" są koniecznością, ale też stanowią tylko punkt wyjścia, nie determinując przy tym kształtu całości utworu. Świetnie słychać to choćby w "The Hands" czy też "Snake Path", które poszczególni instrumentaliści odmieniają brzmieniowo.

Olie Brice to przy tym lider niezwykle doświadczony, otrzaskany na scenach współczesnego jazzu, jego odmiany free czy też zupełnie wolnej improwizacji. Jest dosyć dobrze znany w naszym kraju - wraz z Mikołajem Trzaską i Markiem Sandersem tworzy bowiem Riverloam Trio. Ale lista jego współpracowników i scenicznych partnerów jest znacznie dłuższa - Paul Dunmall, Tobias Delius, Achim Kaufmann, Ingrid Laubrock, Louis Moholo-Moholo czy Ken Vandermark to najważniejsi spośród nich.

I to sceniczne, muzyczne doświadczenie znakomicie słychać na tej płycie. Brice potrafi tworzyć plany z poszczególnych instrumentalistów i zestawiać je w bloki, w sposób logiczny, zarazem zaskakujący. Tym bardziej więc mam nadzieję na wielką ucztę muzyczną, jaką mogą być koncerty tego składu, mając przy tym nadzieję, że Polski on nie ominie. Bo skład świetny, muzyka niepalna, improwizacje znakomite, a i radości ze spotkania, wspólnego muzykowania, nawet w tym studyjnym nagraniu słychać mnóstwo."
autor: Józef Paprocki

IKS – Grudzień 2014
Nie słabnie aktywność pochodzącego z Poznania Wacława Zimpla. W ostatnich tygodniach ukazały się ważne płyty z udziałem klarnecisty: najnowszy krążek Gaby Kulki, autorska To Tu Orchestra i wreszcie krążek kwintetu Olie Brice’a, opublikowany właśnie przez poznańskie Multikulti. Liderem zespołu i kompozytorem repertuaru jest Brice – doświadczony angielski kontrabasista. Wielką uwagę budzą jednak na płycie partie „dęciaków”: Zimpla, saksofonisty Marka Hanslipa i trębacza Alexa Bonneya. Fantastycznie wpisują się oni w koncepcję lidera. Dominują tu bowiem niespieszne tempa, pozwalające wyeksponować osobowości instrumentalistów. Swoboda i ekspresja improwizatorów zdają się jednak być tu i ówdzie powściągane. Naczelną zasadą jest chyba kreowanie wspólnej, zespołowej całości. A wyrafinowane kompozycje Brice’a ukazują misterną konstrukcję całości. Myślę, że to zdecydowanie bardziej muzyka intelektu niż emocji, ale to żaden zarzut. Wielką zaletą wydawnictwa jest mistrzowsko prowadzona narracja i świetne współbrzmienie muzyków.
autor: Tomasz Janas

muzycy:
Mark Hanslip: tenor sax
Waclaw Zimpel: alto clarinet
Alex Bonney: trumpet
Olie Brice: double bass
Jeff Williams: drums

utwory:
1. The Hands
2. The Old Yedidia
3. Immune to Clockwork
4. Crumbling Shyly
5. What Might Have Been
6. Snake Path
7. Tell Me Again

total time - 44:29
wydano: 2014-10-01
nagrano:
Recorded by Ben Lamdin at the Fishmarket Studios, on 06/04/13.
Mixed by Alex Bonney with Olie Brice and Jeff Williams.
Mastered by Lewis Hopkin, Star Delta Audio.

more info: www.multikulti.com
more info2: oliebrice.wordpress.com

nowości Multikulti Project:

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: