Kategorie

Marc-Antoine Charpentier: Stances du Cid - Airs de Cour


  • Kod: GCD923601
  • Producent: Glossa (SP)
  • Wykonawca: Cyril Auvity / L’Yriade
  • Nośnik: CD
  • Cena: 56,99 zł
  • Poleć produkt

Muzyka Barokowa
premiera polska:
2016-02-11
kontynent: Europa
opakowanie: digipackowe etui
opis:

multikulti.com - ocena: * * * * 1/2:
Pod koniec XVI wieku i na początku XVIII wielką popularnością cieszyły się we Francjii pieśni, potocznie nazywane "air de cour", czyli pieśni dworskie z towarzyszeniem lutni. Jest to nazwa zbiorcza najrozmaitszych typów pieśni francuskich, począwszy od pieśni biesiadnych, poprzez uillanelle, berżeretki, aż po pieśni o charakterze dramatycznym. W przeważającej większości repertuar "airs de cour" stanowiły formy zwrotkowe. Tematyka pieśni biesiadnej dotyczyła picia wina, beztroskiego życia towarzyskiego i dobrego humoru. Yillanella była wyrazem oddziaływania stylu włoskiego. Berżeretka stanowiła typ pieśni pasterskiej. Najwięcej "airs de cour" skomponowali Gabriel Battaille, Antoine Boesset, Pierre Guedron, Etienne Moulinie.

Zespół L’Yriade z wspaniałym kontratenorem Cyrilem Auvity'm, na piewszej płycie w barwach cenionego wydawnictwa Glossa, prezentuje arcyciekawy wybór pieśni autorstwa Charpentiera, Michela Lamberta, François Couperina i Jacquesa Morela. Członkowie L’Yriade nalężą do do grupy tych fascynujących artystów, którzy stale dążą do najlepszego rozumienia muzyki. Zawsze próbują głębiej przeniknąć utwór, nigdy nie zatrzymując się na jakimś jednym sposobie interpretacji, ale nieustannie wchodzą w coraz subtelniejsze niuanse i znajdują nowe drogi. Ich interpretacje są wypieszczone, wycyzelowane, zrozumiane.
Copyright © 2016 Multikulti Project. All rights reserved

Editor's info:
Cyril Auvity and L’Yriade make their debut on Glossa with a programme of airs de cour, Stances du Cid, ideally devised for the French haute-contre’s voice.

An extraordinary enthusiasm was held in seventeenth century France for the air de cour: a secular song genre popular across the social spectrum and singable, it seems, by everyone from cobblers to marquises... Even still, one distinctive voice which proved to be ideal for such airs was the haute-contre, a high tenor, sweet-sounding and clear; precisely the instrument possessed by Cyril Auvity, and it is no coincidence that the singer has, in recent years, been enjoying much success with his performances of the music of, among many others, Lully and Charpentier (the latter was a haute-contre himself).

Stances du Cid presents a selection of Charpentier’s secular vocal works, including the seldom-recorded stanzas (whose text is taken from Pierre Corneille’s tragicomedy Le Cid, which enjoyed great popularity for years after its 1637 premiere in Paris). The bucolic character of Charpentier’s other airs is complemented by a pair of airs de cour from an earlier master of the genre, Michael Lambert, and the expressive flavour of the music of ancien régime France is suitably enhanced on this recording also by instrumental interludes taken from François Couperin’s trio sonatas Les Nations, deftly handled by L’Yriade.

In his booklet essay Vincent Borel supplies a colourful defence, both of the potency of the air de cour and of its quintessential voice, the haute-contre.

muzycy:
Cyril Auvity: haute-contre
L’Yriade
Léonor de Récondo, violin
Charles-Étienne Marchand, violin
Elisa Joglar, cello
Marc Wolff, lute
Isabelle Sauveur, harpsichord

utwory:
Airs de cour by Charpentier, Lambert and Morel
With instrumental interludes by F. Couperin

François Couperin (1668-1733)
01 Gravement (from Les Nations – La Piémontaise)

Marc-Antoine Charpentier (1643-1704)
Stances du Cid
02 Percé jusques au fond du cour
03 Que je sens de rudes combats
04 Pere, maîtresse, honneur, amour

François Couperin
05 Passacaille (from Les Nations – L’Espagnole)
06 Air, gracieusement (from Les Nations – L’Espagnole)

Marc-Antoine Charpentier
07 Aupres du feu l’on fait l’amour
08 Ruisseau qui nourrit dans ce bois
09 Non, non je ne l’aime plus

Jacques Morel (fl.c.1700-1749)
10 Tombeau de Mademoiselle...

Michel Lambert (1610-1696)
11 Ma bergere

Marc-Antoine Charpentier
12 Sans frayeur

François Couperin
13 Gravement (from Les Nations – L’Espagnole)

Marc-Antoine Charpentier
14 Rendez-moi mes plaisirs
15 Amour, vous avez beau redoubler mes alarmes

François Couperin
16 Vivement et marqué (from Les Nations – La Piémontaise)

Marc-Antoine Charpentier
17 Ah, qu’ils sont courts les beaux jours

François Couperin
18 Air (from Les Nations – La Piémontaise)

Marc-Antoine Charpentier
19 Rentrez trop indiscrets soupirs
20 Retirons-nous, fuyons

Michel Lambert
21 Vos mépris chaque jour

François Couperin
22 Chaconne (from Les Nations – L’Impériale)

total time - 59:19
wydano: 2016
nagrano: Recorded in Franc-Waret (Église Saint-Rémi), Belgium, in May 2015
more info: www.glossamusic.com
more info2: www.lyriade.org

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: