Kategorie

Matter Anti-Matter - Sixty-Three Moons Of Jupiter & Electronic Works [2CD]


  • Kod: ROG0051
  • Producent: Rogue ART (FR)
  • Wykonawca: Rob Mazurek Exploding Star Orchestra With Roscoe Mitchell
  • Nośnik: 2CD
  • Cena: 99,99 zł
  • Poleć produkt


Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2015-03-06
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: digipackowe etui
opis:

opis wydawcy:
Rob Mazurek i jego Exploding Star Orchestra to niejako uwieńczenie artystycznej wizji tego wybitnego kornecisty, kompozytora i improwizatora znanego doskonale wśród fanów nowego jazzu na całym świecie z takich projektów jak choćby Chicago Underground, Isotope 217, Mandarin Movie, Brokeback, Sao Paulo Underground czy ze współpracy z Gastr Del Sol, czy Tortoise. .

Wydana przez wytwórnię RogueArt płyta 'Matter Anti-Matter' zabiera nas w kosmiczne rejony muzyki. Roscoe Mitchell występuje w roli gwiazdy specjalnej, a tytuł 'Matter Anti-matter' z dopiskiem 'Sixty-Three Moons of Jupiter & Electronic Works' jest zapowiedzią tego, co jeden z najbardziej fascynujących improwizatorów stworzył tym razem. Dla zainteresowanych techniką graficzną: Mazurek ozdobił wydanie płytowe litografiami 3D swojej produkcji.

'Materia czy antymateria', któż może równie ciekawie o tym prawić jak nie jeden z czołowych dźwiękowych abstrakcjonistów, w którego muzyce ograniczenia/ramy/proporcje konsekwentnie są poszerzane/przełamywane. Wszystko jest wyolbrzymione i euforyczne.


Tak o płycie w liner notes pisze Alexandre Pierrepont
'Czy Exploding Star Orchestra nie została stworzona w 2005 roku aby połączyć rozbite fragmenty jednego niebieskiego i muzycznego ciała (Chicago), jego satelit, mieszkańców formacji sukcesywnie gromadzonych przez Roba Mazurka, mieszkańców Chicago Underground, Isotope 217, Mandarin Movie, Sound Is Quintet, Starlicker, Pulsar Quartet, Skull Sessions?

Ich powtórne zgromadzenie nastąpiło 8 i 9 maja 2009 roku w Sao Paulo's Vila Mariana, z mieszkańcami satelity Sao Paulo Underground i z odległymi mieszkańcami Art Ensemble of Chicago, pod wodzą arcymistrza pól grawitacji'


Nagrania dokonano w Sao Paulo, gdzie Rob Mazurek zgromadził aż piętnasto osobowy skład w którym prócz niego, lidera, kompozytora i kornecisty, wystąpili trzej perkusiści Mike Reed, John Herndon, Chad Taylor, wibrafonista Jason Adasiewicz, trębacze Steve Well, Jeb Bishop, flecistka Nicole Mitchell, saksofoniści Matana Roberts (alt), Matt Bauder (tenor), wokalista Damom Locks, basista Matthew Lux, obsługujący elektronikę Kevin Drumm i Guilherme Granado, oraz obsługujący perkusjonalia Mauricio Takara. W roli gościa specjalnego występuje saksofonista Roscoe Mitchell.

1uchem1okiem.blogspot.com:
(. . .) Materiał ten ukazuje się po serii bardziej radykalnych i konceptualnych propozycji, które w 2013 roku zaprezentował nam Rob Mazurek. Zaczynając na eksperymentalnym i odlatującym w stronę kosmicznego jazzu "The Space Between" sygnowanym jako Rob Mazurek Exploding Star Electro Acoustic Ensemble, świetnym łączącym free z eksperymentem i sonorystyką "Skull Session" (Rob Mazurek Octet), kończąc na dość przeciętnym jak na możliwości składu "Tres Cabeças Loucuras" - albumie Sao Paulo Underground. Na tle wymienionych (tylko tegorocznych) wydawnictw "Matter Anti-Matter" jawi się jako ukłon w stronę pełnej rozmachu energetycznej erupcji orkiestrowego free jazzu

Część pierwszą "Matter Anti-Matter" opatrzoną podtytułem "Sixty-Three Moons Of Jupiter" otwiera łagodne intro dęciaków ("Lo And Volcanic"), które po chwili ulega naporowi jazzowego big bandu. Słuchacz zostaje wessany w ekstatyczną improwizację, w której muzycy w twórczym szale starają "przekrzyczeć się" i zaznaczyć swą obecność
Płynne przejście do "Europa" dyktuje dynamiczną narrację czystego free, opartego na chwytliwych frazach i transowym rytmie, wśród których Roscoe Mitchell znajduje miejsce do saksofonowej ekspresji. Tuż przed końcem kompozycji wątek nagle urywa się by na tle ambientowej elektroniki pojawił się oniryczny wokal zakończony gromkim uderzeniem jazzowej ściany dźwięku. To z niej po chwili wyłania się chwytliwy motyw południowo-amerykańskiej fiesty "Ganymede And The Ice Parade".
Kolejna kompozycja "Callisto The Bear" zbudowana jest na ciężkiej grze perkusji i charakterystycznych dla ESO melodyjnych pasażach instrumentów dętych wygrywających główny motyw melodii, oraz na płynącym niezależnie swoim torem saksofonem Mitchell'a. Wszystko to kończy kulminacja, po której następuje kapitalne przejście w "Himalia A Metaphor For Joe Frazier". Jest to zapętlony motyw na wibrafonie i perkusji, z towarzyszącą sporadycznie trąbką, na których tle sam Mazurek wygłasza głosem amerykańskiego kaznodziei, bądź sportowego mistrza ceremonii płomienną tyradę dedykowaną pamięci Joe Fraziera - wybitnego amerykańskiego pięściarza. To chyba najbardziej urokliwy muzycznie fragment tej płyty.
"Almathea Is Red" podąża w stronę sonorystycznej improwizacji opartej w głównej mierze na delirycznych perkusjonaliach i elektronice, które wciągają w tą eksperymentalną grę pozostałe instrumenty.
"Elara Beneath The Underground" rozpoczyna plemienny flet Nicole Mitchell rodem z funkowej psychodelii lat 70tych, wspaniale puentowany stonowaną frazą całej orkiestry. Ta kompozycja to czas na popisy solowe. Po solówce Nicole Mitchell przychodzi czas na chwilę dla wibrafonu Adasiewicza, któremu wspaniale wtórują perkusiści. Po chwili jako główny motyw pojawia się saksofon Roscoe Mitchella', a do gry włączają się kolejne instrumenty po raz kolejny doprowadzając kompozycję do wrzenia.
W "Pasiphae Gives Birth To The Minotaur" znów słyszymy przemowę Mazurka, niesioną zmasowaną i niezwykle motoryczną sekcją rytmiczną uwijającej się w nieprawdopodobnym tempie. Dodajmy do tego ekstatyczne instrumenty dęte i mamy wymarzony (choć może zbyt krótki) euforyczny finał pełen energii i jazzowego zgiełku, z którego wynurza się melodyjna fraza Mazurka dopinająca album klamrą.

Ta część wydawnictwa, "Sixty-Three Moons Of Jupiter" to popis pracy zespołowej, ale przede wszystkim organizacji muzycznej tak dużego składu instrumentalistów. Mazurek doskonale panuje nad kompozycjami dozując miejsce dla wszelkich jazzowych form artykulacji, inkorporując jednocześnie elementy melodyczne i sonorystyczne, dynamiczne i nastrojowe. W jednej chwili potrafi przejść od żywiołowego szaleństwa orkiestrowej improwizacji w chwytliwą, melodyjną frazę. Jest również wielce wszechstronny jako kompozytor potrafiąc sięgać zarówno do tradycji wielkich orkiestr jazzowych (Sun Ra and His Arkestra), multiinstrumentalnych kolektywów (Art Ensemble of Chicago) jak i do klasycznego free, psychodelii, bądź też egzotyki. Dokonuje tego w sposób niezwykle harmonijny, niekiedy zaledwie w odstępie kilku taktów zderzając epicki rozmach z intymnym wyciszeniem.

Druga płyta wydawnictwa to jak wskazuje sam podtytuł "Electronic Works" tegoroczne impresje elektroniczne samego Mazurka. To zdecydowanie inny świat niż płyta numer jeden. To prywatny zbiór eksperymentów z elektronicznym brzmieniem o charakterze ambientowym i nieco chaotycznej konstrukcji. Jako producent elektroniki ukazuje znane już z wcześniejszych eksperymentów swoje mroczne oblicze. W części kompozycji ("Cryogenics After The Land Of Spirals" ) dźwięk zostaje podporządkowany linearnej narracji zmierzając do redukcji dźwięków do tych najbardziej hipnotycznych i halucynogennych. Mazurek sięga w nich po ascetyczne konstrukcje ambientowego izolacjonizmu, czy minimal music opartego na wibrujących dronach, przesterach i pogłosach. Inne kompozycje ("Stalking The Spectrum Of Inevitable") ulegają z kolei entropii tworząc nieuporządkowane struktury dźwięków i piętrząc noisowe, chropowate brzmienia, aby doprowadzić całość do kosmicznej abstrakcji. To zdecydowanie elektronika dla fanów Kevina Drumma, pod którego wpływami znalazł się Mazurek za sprawą znajomości i muzycznej współpracy.

Jeśli ktoś dotąd nie był pewien że Rob Mazurek jest postacią dla współczesnego jazzu wybitną to po przesłuchaniu "Matter Anti-Matter" nie powinien mieć już co do tego żadnych wątpliwości. Płyta ta jest bowiem dowodem, że mamy do czynienia z prawdziwym człowiekiem renesansu, nieustającym w dźwiękowych poszukiwaniach, a także z muzykiem wciąż cieszącym się graniem.
Mazurek to niestrudzony krzewiciel chicagowskiej tradycji, improwizator o otwartym umyśle i jazzowy obywatel świata chętny na wszelakie artystyczne kolaboracje. To muzyczny geniusz który w jednym dziele, takim jak "Matter Anti-Matter" potrafi ukazać różne podejścia do kompozycji zarówno zdyscyplinowanie jak i anarchię. Dokonuje tego w iście artystyczny sposób, utrzymując w 15sto osobowej grupie wirtuozów i improwizatorów pełną dyscyplinę, a pozwalając sobie na anarchię jedynie w solowych kompozycjach. Na taką metodę pracy mogą pozwolić sobie jedynie charyzmatyczni i inspirujący liderzy (. . .)
Autor: Bartosz Nowicki

excerpt from the liner notes
Matter or antimatter, everything is out of proportion with Rob Mazurek's music; it is larger than nature, it has no other choice but to be so, to tell the truth. Must everything really be colossal and euphoric? The answer is yes: everything must be colossal, and euphoric….
…Wasn't the Exploding Star Orchestra created in 2005 in order to gather shattered pieces of a single celestial and musical body, Chicago, its satellites here present, the inhabitants of multi-layered formations successively assembled by Rob Mazurek, the inhabitants of the Chicago Underground, of Isotope 217, of Mandarin Movie, of Sound Is Quintet, of Starlicker, of the Pulsar Quartet, of the Skull Sessions? To gather them again on May 8th and 9th 2009 at Sao Paulo's Vila Mariana, on the satellite and with the inhabitants of the Sao Paulo Underground, and with a distant inhabitant of the Art Ensemble of Chicago, a grandmaster of gravitational fields.
by Alexandre Pierrepont

muzycy:
Rob Mazurek: director, cornet (CD 1), electronics (CD 2), compositions
Roscoe Mitchell: alto & soprano saxophones
Nicole Mitchell: flutes & voice
Matana Roberts: alto saxophone
Matt Bauder: tenor saxophone
Steve Swell: trombone
Jason Adasiewicz: vibraphone & tubular bells
Kevin Dumm: electronics
Matthew Lux: bass guitar
Mauricio Takara: cavaquino & percussions
Guilherme Granado: samplers & marimba
John Herndon: drums
Mike Reed: drums
Chad Taylor: drums
Damom Locks: voice

utwory:
CD1:
1. Lo and Volcanic (3:31)
2. Europa (7:18) Listen an excerpt
3. Ganymede and the Ice Parade (5:25)
4. Callisto the Bear (8:29)
5. Himalia a Metaphor for Joe Frazier (5:15) Listen an excerpt
6. Almathea is Red (8:14)
7. Elara Beneath the Underground (6:43)
8. Pasiphae Gives Birth to the Minotaur (4:24)

CD2:
1. Cryogenics After the Land of Spirals (17:55)
2. Pondering the Hidden Light (3:24) Listen an excerpt
3. Stalking the Spectrum of Inevitable (17:04) Listen an excerpt
4. Last Breath on the Forgotten Planet (1:07)
5. Ascension Dream Phoenix (8:48)

total time - 49:28 / 41:47
nagrano: Exploding Star Orchestra (CD-1) recorded live on May 9th 2009 by Egidio Conde at SESC Vila Marina, Sao Paulo, Brazil.
Additional recording by Greg Norman on January 11th 2011 in Chicago, USA
more info: www.roguart.com

nowości Multikulti Project:

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: