Kategorie

Nerve Dance


  • Kod: CF411
  • Producent: Clean Feed (POR)
  • Wykonawca: Michael Attias Quartet
  • Nośnik: CD
  • Cena: 59,90 zł
  • Poleć produkt


Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2017-04-03
opakowanie: kartonowe etui
opis:

multikultiproject.blogspot.com:
Każdy chyba skład Michaëla Attiasa jaki słyszałem jest jakby pochodną Renku, tria, które - w moim odczuciu - zdaje się definiować muzykę tego nowojorskiego saksofonisty i improwizatora. Nie dość, że w każdym z tych projektów towarzyszy mu przyjaciel i kontrabasista John Hébert (wyrastający także i tutaj na współlidera projektu) to jeszcze mam wrażenie, że poruszamy się w kręgu tych samych zagadnień i estetyk - spontaniczności, uniwersalności i elastyczności formuły każdego z tych zespołów. No i pojęcia równości w muzyce rzecz jasna.

Bo chociaż muzyka to kompozycje Attiasa i Héberta, to o jasnym, czytelnym liderowaniu w tym składzie (jak i innych amerykańskiego saksofonisty) trudno mówić. Attias konsekwentnie powściąga bowiem swoją ekspansywność grając niezwykle oszczędnie. I chociaż każdy z instrumentów spełnia tu de facto przypisaną mu rolę (saksofon - instrument solowy, fortepian - harmonia, etc.), to przecież nie jest tak przez cały czas. Kontrabas i fortepian, rzadziej perkusja kierują tu poczynaniami zespołu i definiują budowaną przez wszystkich dramaturgię tak poszczególnych kompozycji, jak i całego nagrania. I chociaż saksofon nie pełni tu funkcji rytmicznych (jak przecież zdarza się choćby w licznych projektach Kena Vandermarka), to również nie nadużywa swej solistycznej roli i nie definiuje całości muzyki, jak i poczynań poszczególnych instrumentalistów.

Osią narracyjną zdaje się być dialog basu i saksofonu, chociaż gęstość poczynań Aruán Ortiza za klawiaturą fortepianu nieco spycha ją na plan dalszy. To właśnie pianista nasyca energią muzykę kwartetu. W to wszystko wchodzi niezwykle zgrabnie i czujnie perkusją Waitsa, który jak mało kto podkreślić potrafi rytmiczne aspekty kompozycji, nie wysuwając ich jednocześnie na plan pierwszy. To zresztą w moim odczuciu jeden z najbardziej niedocenionych i wszechstronnych bębniarzy na amerykańskiej scenie, potrafiących jak mało kto grać mainstream i free jazzową awangardę. I nasycić każdy z tych gatunków wolnością i duchem tradycji jednocześnie.

Podsumowując - świetne nagranie będące współczesną wizją jazzowego mainstreamu, świadomego tego, że free jazz istniał i istnieje, pulsujące energią, ale też potrafiące zauroczyć lirycznym pięknem jazzowej, chociaż nietypowej ballady (Moonmouth). Bardzo polecam.
autor: Marek Zając
Copyright © 1996-2017 Multikulti Project. All rights reserved

Editor's info:
Nerve Dance – saxophonist/composer/bandleader/conceptualist Michae¨l Attias’ sixth album (available on Clean Feed Records, March 10, 2017), which deals with the aesthetics of spontaneity, the theory of elasticity and the concept of equality in music, is an expansive, spirited debut from Michae¨l Attias’ new Quartet, featuring Arua´n Ortiz (piano), John He´bert (bass) and Nasheet Waits (drums). OnNerve Dance, we are regaled with hearing four hearts, minds and bodies hooking up at an extremely high level on nine Attias compositions, and two from He´bert. Each piece exercises a different set of muscles and faculties for the band, and every member of the Quartet carries within them the historical knowledge and a fluency in the multitude of dialects of this music; consequently we hear them free within the compositions, deep into the zone of this collective creation, transcending their respective instruments and completely surrendering to the music.

Attias has been influenced by literature, film, painting, extensive travel, life in general, and of course, a wide spectrum of music, ranging from Moroccan Gnawa rhythms to Renaissance Polyphony, Ligeti, Debussy and the 2nd Viennese School; the AACM, Ornette Coleman, Cecil Taylor and Steve Lacy, but also Andrew Hill, Paul Motian, Konitz & Marsh, plus the first and lasting loves, Ellington, Coltrane, Monk, Miles and Bird. Attias’ music, while dedicated to “creation” rather than “re-creation”, remains firmly rooted in the avant-garde, conceptualized as the true tradition of this music from its earliest recordings onward. Attias asserts that the revolutionary, adventurous spirit of the major figures of jazz, including his aforementioned influences, made bold strokes of genius that only seem inevitable in retrospect, and have paved the way for the audacious improvisers of today who remain singular and fearless in the face of mass conformity. There exists an instinctual, visceral need in Attias and his cohorts to play music that is honest, that rejects inertness and fully embraces the meaning of creativity and evolution. This music is found on Nerve Dance.

Attias, a quietly fierce, improvising force on the international scene, has worked with Anthony Braxton and Paul Motian, and is a frequent collaborator/sideman for Kris Davis, Ralph Alessi, Tony Malaby, Oliver Lake, Anthony Coleman (and many others). He also leads three bands, his new Quartet, Renku (featuring John He´bert and Satoshi Takeishi), and Spun Tree (featuring Ralph Alessi, Matt Mitchell, Sean Conly and Tom Rainey). He has also composed for theatre, film, big band, and orchestra. So why this new Quartet, and why Ortiz, He´bert andWaits? “There was a particular chemistry I was looking for and a kinship of approach that I can only describe as a fiery mathematics whose combustion is in the blowing itself, a group identity so strong that it becomes the overriding composition. This band is big fun to play with. Everyone has in common a deep lyricism and a very personal way of bringing design to the turbulence and turbulence to the design. We all share a fearless commitment to every moment of the music, to making it breathe and dance – balancing the yins and yangs, fire and receptivity, mystery and clarity… He´bert, Nasheet and I have played together in countless situations over the last fifteen years, and, of course, those two for years played together with Andrew Hill whose music is a big inspiration to us all. They bring a deeply singing quality and dance to everything they do. Arua´n is the new agent in this chemistry; he has all the qualities I’ve mentioned and a kind of visionary approach to sound and time, order and chaos that I really appreciate. Music demands of us, as players and listeners, that we put our emotions, minds, bodies, and nervous systems on the line and give it some attention, but the reward is that we can all share in the dance.”

muzycy:
Michaël Attias: alto saxophone
Aruán Ortiz: piano
John Hébert: bass
Nasheet Waits: drums

utwory:
1. Dark Net [8:21]
2. Nerve & Limbo [7:47]
3. Scribble Job Yin Yang [6:28]
4. Boca de Luna [1:43]
5. Moonmouth [4:42]
6. La Part Maudite [5:36]
7. Le Pese-Nerfs [4:22]
8. Rodger Lodge [8:02]
9. Dream in a Mirror [9:51]
10. Ombilique [3:53]
11. Nasheet [6:40]

All compositions by Michaël Attias (Ravished Limbs Music/SESAC) except for #08 and #11 by John Hébert (Cavebear Music/ASCAO)

wydano: 2017-03-10
nagrano: Recorded February 15, 2016 by Chris Sulit at Trading 8’s in Paramus, NJ | Mixed by Joseph Branciforte

more info: www.cleanfeed-records.com
Plunged
58,99 zł
Float the Edge
59,90 zł
Volga
41,99 zł
In Coimbra
59,90 zł
261034115
41,99 zł
Sammensurium
58,99 zł
Chants and Corners
59,90 zł
Nightly Forester
41,99 zł
Live in Ukraine
41,99 zł
Twins of Colesion
59,90 zł
Paradise Walk
41,99 zł
Kopros Lithos
37,99 zł
Seven Lines
41,99 zł
avantNOIR
59,90 zł
Switchback
41,99 zł

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: