Kategorie

People Music


  • Kod: MAC1070
  • Producent: Mack Avenue Records
  • Wykonawca: Christian McBride & Inside Straight
  • Nośnik: CD
  • Cena: 77,99 zł
  • Poleć produkt



Straightahead / Mainstream Jazz
premiera polska:
2016-06-10,
Wydawnicto Audiofilskie

kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: plastikowe etui
opis:

multikulti.com:
Czołowy amerykański kontrabasista rozpieszcza swoich fanów, wystarczy przypomnieć znakomite krążki "Out Here", "Live at the Village Vanguard", "Conversations With Christian", "Kind Of Brown", czy "The Good Feeling". Począwszy od albumu "Kind of Brown" z 2009 roku, swoje kolejne płyty wydaje pod szyldem prestiżowej wytwórni Mack Avenue.

Jego większy skład, noszący nazwę Inside Straight to sprawdzeni w "boju" muzyczni partnerzy - poza liderem na kontrabasie usłyszmy Stevena Wilsona na saksofonie altowym, Warrena Wolfa na wibrafonie, Christiana Sandsa i Petera Martina na fortepianie, Ulyssesa Owensa, Jr lub Carl Allen za perkusją. Na płycie usłyszmy wyłącznie kompozycje członków zespołu, cztery autorstwa lidera, po jednej Christiana Sandsa, Petera Martina, Warrena Wolfa i Stevena Wilsona.

Christian McBride z niesłychaną swobodą porusza się po różnych jazzowych gatunkach, choć zaczynał jako młody tradycjonalista jazzowy, wielokrotnie udowadniał, że przynależność gatunkowa nie jest jego artystycznym priorytetem. Można zaryzykowac twierdzenie, że jego priorytetem przy kolejnych projektach jest maksymalne skupienie, którego efektem zazwyczaj bywa rozszerzenie dotychczasowego dźwięku, brzmienia, koncepcji kompozytorskiej i wykonawczej. Ten trzykrotny zdobywaca Grammy Award, przedstawia ekscytujące akustyczne jazzowe combo, które dla fanów czystego gatunkowo jazzu stanie się punktem odniesienia. W muzyce McBride'a priorytetem jest konsekwencja, nie niespodzianki, choć w tej układance wciąż pojawiają się nowe elementy. Takim elementem jest chociażby wprowadzenie do zespłu legendarnego drummera starszego pokolenia - Carla Allena.

Na "People Music" najzwyczajniej nie ma słabszych momentów bądź wyróżniających się z całości fragmentów. To po prostu płyta perfekcyjna pod każdym względem.
Copyright © 1996-2016 Multikulti Project. All rights reserved

Christian McBride - wirtuoz kontrabasu , kompozytor, aranżer, pedagog, urodził się 31 maja 1972 r. w Filadelfii (Pensylwania). Mając 9 lat zaczął grać na gitarze basowej, dwa lata później – na kontrabasie. Muzyki uczył się w High School for Performed Arts w Filadelfii. Wychowany w przesiąkniętym soulem mieście, McBride przeniósł się do Nowego Jorku w 1989 roku, gdzie rozpoczął studia w Julliard School of Music.

Opisywany jako cudowne dziecko nastolatek, został zaproszony do grupy saksofonisty Bobby’ego Watsona w wieku 17 lat. Potem grał w zespołach Roya Hargrove’a (1989-90), Freddie’ego Hubbarda, Benny’ego Greena (od 1990), Benny’ego Golsona (od 1991). Grał z grupą Superbass (Raya Browna i Johna Claytona). Występował z Kenny'm Barronem, Garym Bartzem, Chickiem Coreą, Kennym Garrettem, był członkiem Kwartetu Joshuy Redmana. Występował i nagrywał z wieloma legendami jazzu jak: McCoy Tyner, Herbie Hancock, Pat Metheny, Joe Henderson, Diana Krall, Roy Haynes, Chick Corea, John McLauglin, Wynton Marsalis, Hank Jones, George Duke, Brad Mehldau oraz muzyki rozrywkowej, soulu, popu jak Sting, Paul McCartney, Queen Latifah, Kathleen Battle, James Brown.

W 1995 McBride zaczął prowadzić własne grupy, wydaje debiutancki pytę „Gettin’ Do It”. Pianiści Charles Craig i Joey Calderazzo i perkusistów Carl Allen i Greg Hutchinson to muzycy, którzy grali w pierwszych grupach artysty.

W 2008 roku dołączył do McBride John McLaughlin, Chick Corea, Kenny Garrett, Vinnie Colaiuta.

Płyta supergrupy Five Peace Band z jego udziałem, zatytułowana „Five Peace Live”, zdobyła nagrodę Grammy w 2010 jako Najlepszy Album Jazzowy. Od albumu „Kind Of Brown” (2009) swoje kolejne płyty publikuje pod banderą prestiżowej wytwórni Mack Avenue. W 2012 r McBride za album „The Good Feeling” zdobył nagrodę Grammy w kategoriinajlepszy album jazzowy. Jego ostatni album „Out Here”został nominowany do Grammy w kategorii najlepszy album jazzowy.

Christian McBride jest ambasadorem jazzu. Przez cztery lata pełnił (2006 – 2010) stanowisko szefa Kreatywnej Katedry Jazzu w Los Angeles Philharmonic (zastąpił go herbie Hancock). Jest producentem i gospodarzem programu radiowego The Lowdown: Conversations with Christian oraz audycji Jazz Night In America. Jest doradcą artystycznym do spraw jazzu w Performing Arts Center w New Jersey.

Christian McBride jest luminarzem nieustannie sięgającym w przyszłość. Jego pozycję potwierdza ranking „Down Beat”, gdzie obok Dave Hollanda – należy do najlepszych kontrabasistów i gitarzystów basowych na świecie.

JazzTimes:
As one of the highest-profile workaholics in jazz—is there ever a night when this guy isn’t playing with someone, somewhere?—it’s a wonder bassist Christian McBride can find the time to make leader recordings at all. Following a one-off big-band outing, this is his second with Inside Straight, the acoustic quintet he formed in 2009. Like that year’s Kind of Brown, People Music feels like a mental reboot, an opportunity for McBride to call the shots on his own terms with some handpicked compadres.

There are actually two different Inside Straights here: The constants are McBride, vibraphonist Warren Wolf and alto saxophonist Steve Wilson. Drummer Carl Allen (who appeared on the debut) and pianist Peter Martin are on six of the eight tracks; they’re replaced by pianist Christian Sands and drummer Ulysses Owens Jr. on the remaining two. It’s that latter lineup—the new Christian McBride Trio—that kicks things off with McBride’s “Listen to the Heroes Cry,” a springy showcase that affords Sands, Wilson and Wolf ample solo space and establishes the band’s propensity for investigating the outer reaches of a melody, a setup that’s largely repeated on Sands’ “Dream Train,” this configuration’s other contribution.

The tracks featuring the Martin-Allen lineup tend to stretch the definition of Inside Straight, to open the group to new possibilities. The measured ballad “Ms. Angelou,” by Wilson—all but the drummer contribute tunes—is both dulcet and blue (not unlike its inspiration’s writing), and features one of McBride’s most minimal, and most satisfying, solos. It’s followed by a roaring remake of McBride’s galvanic “The Movement, Revisited,” a paean to civil-rights leaders he composed in 1998, its urgency still intact, while the album-closing “New Hope’s Angel,” a tribute to the late Whitney Houston, is soulful and soothing.
By Jeff Tamarkin


All About Jazz * * * * *:
Musicians create bands for many things: To gather like-minded artists together, or to achieve some grand artistic vision; Christian McBride created Inside Straight to get a gig. It seems Village Vanguard owner Lorraine Gordon loved McBride but wouldn't book him with his regular, fusion-heavy outfit—or, as Gordon put it, "that rock 'n' roll band." Necessity is the mother, as they say, so McBride built Inside Straight. The thing is, he might have overreacted a tad, because the group's first release Kind of Brown was pure vanilla from end to end. Thankfully, McBride found the right mix of spices in time for Inside Straight's follow-up People Music.

Big piano chords and bigger drums announce the arrival of the opener "Listen to the Heroes Cry," and it's only milliseconds before altoist Steve Wilson and vibes master Warren Wolf yank us into a world that recalls Horace Silver at his mammoth height. Wolf flies formation with Wilson on the first chorus, providing a keyboard harmonic that lets pianist Christian Sands roam free, but Wolf doesn't hang with the pack long. His opening solo shows assertiveness and possession, and he ramps these qualities up even as the band gives him room to flex his muscles. Wilson keeps the Blue Note vibe going with Wayne Shorter range and an attitude that screams, "Bring it!" This piece simply struts, and so do these players, even when they get quiet for McBride's own scrumptious spotlight moment.

Sands isn't the regular keyboardist for Inside Straight, just like Ulysses Owens, Jr. isn't the regular drummer, but they fit in seamlessly on "Listen" and the bopping fun that is "Dream Train." Mind you, the people they were subbing for are no slouches. Drum icon Carl Allen is the polar opposite of Christian McBride Band trapper Terreon Gully, in that Allen is as trad as they come. He keeps the urban cruiser "Gang Green" bubbling as Peter Martin's rolling piano figure gives Wilson and Wolf's work extra buoyancy. Martin comps and counters on "Ms. Angelou" adds depth and color to McBride's love letter to another artist, while Allen's rolling and tumbling kicks up the fun on "The Unusual Suspects."

That Wilson burns like napalm on the rousing "The Movement, Revisited" and the uber-slick "Fair Hope Theme" is no surprise. For an Old School alto sound, Wilson's one of the best in the game, but the real revelation here is the young Wolf who is clearly in his element. While he evokes the West Coast coolness of the Modern Jazz Quartet on Aaron Diehl's Mack Avenue debut The Bespoke Man's Narrative, Wolf lets his inner wolverine out on People Music, swinging for the fences on "Gang" and attacking "Dream Train" like a charging bull.

McBride could always play trad, but he's been such a renaissance man that trad was never a priority. Still, a job opportunity focuses everyone's mind in this economy. By expanding its sound for People Music, McBride has Inside Straight perfectly focused.
By J HUNTER


popMATTERS:
According to the liner notes, bassist Christian McBride formed this acoustic jazz combo in response to Village Vanguard club owner Lorraine Gordon’s instructions that if McBride wanted to perform there again, he had to do so without his electric “rock ‘n’ roll band”. Despite the high energy of this recording, no one will confuse this swing/bop for rock. The three-time Grammy Award winner McBride calls his style of playing “People Music”, hence the title of this album. By that McBride reveals that he is concerned with being accessible, but this album is far from condescending. He and his band, Inside Straight, perform in odd time signatures with twisted melodies that stop and start with precision and boldness.

The group consists of veteran drummer Carl Allen and longtime pianist Peter Martin on six of the eight cuts and employs new young talent (drummer Ulysses Owens Jr. and pianist Christian Sands) on the other two. Steve Wilson is the lone horn player and Warren Wolf handles the vibes. However, bassist McBride leads the band and shows the other instrumentalists where he wants the music to go. No matter where their solos take them, McBride always brings them back home. The music is for the people, not the players, he reminds them.
by Steven Horowitz

muzycy:
Christian McBride: bass
Steve Wilson: alto sax
Warren Wolf: vibes
Christian Sands: piano (1,7)
Peter Martin: piano (2-6,8)
Ulysses Owens, Jr: drums (1,7)
Carl Allen: drums (2-6,8)

utwory:
1. Listen to the heroes cry 07:38
2. Fair hope theme 06:49
3. Gang Gang 07:03
4. Ms. Angelou 06:42
5. The Movement, revisited 08:30
6. Unusual suspects 07:27
7. Dream Train 06:05
8. New hope's Angel 05:28

total time - 55:40
wydano: 2012-10-23
more info: www.mackavenue.com
more info2: www.christianmcbride.com

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: