Kategorie

Pierre de La Rue: Missa Cum Jocunditate - Visions of Joy / The Chapel of Hieronymus Bosch [Hybrid SACD]


  • Kod: CC72710
  • Producent: Challenge Classics
  • Wykonawca: Cappella Pratensis
  • Nośnik: SACD
  • Cena: 66,99 zł
  • Poleć produkt



Muzyka Dawna
premiera polska:
2016-08-23,
Wydawnicto Audiofilskie

kontynent: Europa
kraj: Holandia
opakowanie: plastikowe etui
opis:

multikulti.com - ocena: * * * * *:
Cappella Pratensis, jeden z najwybitniejszych wokalnych zespołów, specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej prezentuje elektryzujące odczytanie "Missa Cum Jocunditate" Pierre'a de la Rue. Ten kompozytor, uchodzi za jednego z pierwszych mistrzów późnośredniowiecznej polifonii. Jak się okazuje jego dorobek fascynował wielkiego brabanckiego malarza - Hieronymusa Boscha. Stąd podtytuł płyty "Visions of Joy / The Chapel of Hieronymus Bosch".

W 2016 roku mija 500 lat od śmierci malarza, rok 2016 został ogłoszony w Holandii Rokiem Hieronima Boscha. Jego obrazy emanują atmosferą podobną do snu, gdyż wszystkie istoty i sytuacje okazują się równie możliwe do zaistnienia.
Bosch, wieloletni członek ekskluzywnego Brotherhood of Our Illustrious Lady, miejskiego bractwa, którego członkami byli kompozytorzy jak bracia Jheronimus i Nycasius de Clibano, Jan van Wintelroy, Matthaeus Pipelare, ale też architekcie jak Jan Heyns i malarze jak Hieronymus Bosch czy Frans Crabbe van Espleghem. W każdą środę, członkowie bractwa zbierali się w kaplicy kościoła świętego Jana Ewangelisty, by celebrować Mszę wotywną na cześć Najświętszej Dziewicy. Tak też doświadczanie późnośredniowiecznej polifonii stawało się inspiracją do pracy artystycznej w innych niż muzyka dziedzinach. Sztuka od średniowieczna do baroku, bardzo często zajmowała się tematem odwiecznego konfliktu między kierowaniem się popędami a pragnieniem ich kontrolowania. Tak też jest i w przypadku malarstwa Boscha. Doświadczanie muzyki z pewnością miało na to niebagatelny wpływ.

Wykonanie ośmiorga wokalistów jest poruszające - przejrzystość wielogłosowej faktury, surowa, niekiedy wręcz szorstka ekspresja wykonawców, oddanie muzyce, piękno poszczególnych głosów, w połączeniu z majestatycznym brzmieniem szesnastowiecznych organów z kościoła maryjnego w Lemgo w Niemczech, na których gra Wim Diepenhorst, jest absolutną rewelacją i udanym hołdem, oddanym ikonicznemu malarzowi.

Szef artystyczny Stratton Bull, ma za sobą współpracę z wyśmienitymi zespołami jak Hesperion XX, Cantus Cölln czy Capilla Flamenca, tam zgromadzone doświadczenie wykorzystuje prowadząc Cappella Pratensis. Warto tutaj wspomnieć kapitalny album Cappella Pratensis z udziałem legendarnego Joshuy Rifkina, nagrany dla wytwórni Challenge Classics - "Vivat Leo! Music for a Medici Pope", który został obsypany wieloma nagrodami.
Copyright © 1996-2016 Multikulti Project. All rights reserved

Editor's info:
Music clearly fascinated the great Dutch artist Hieronymus Bosch (c.1450-1516); his sketches and paintings are peppered with closely observed depictions of music-making and musical instruments. Bosch, a native of ’s-Hertogenbosch in the Duchy of Brabant, was a life-long brother of the city’s Brotherhood of Our Illustrious Lady, a large and prestigious organization for which sacred music was an essential and highly-valued part of its devotional life. Every Wednesday Bosch could gather with his Confraternity brothers in their opulent chapel in the church of St. John the Evangelist to celebrate a votive Mass in honour of the Blessed Virgin. This recording aims to capture a sense of the devotional soundscape that Bosch experienced throughout his life as a member of this music-loving Marian brotherhood. Instead of the frightening cacophony conjured by the artist’s vision of Hell, we encounter here the joy and serenity of the weekly Marian votive Mass liturgy. We have chosen the Missa Cum jocunditate by Pierre de la Rue (c.1452-1518), who was not only the most renowned composer of the Habsburg-Burgundian court but also an external member of the brotherhood from the early 1490s until his death in 1518. Indeed, La Rue may well have had occasion to meet Bosch during these years. Cappella Pratensis sings from the original notation, reading from scale copies of the confraternity’s manuscripts of plainsong and polyphony, and adopts the Brabant pronunciation of Latin those singers surely employed. They also read together from one large music book, like the men portrayed in the Singers in the Egg sketch attributed to Bosch

muzycy:
Stratton Bull: superius, artistic director
Andrew Hallock: superius
Lior Leibovici, Pieter de Moor: altus
Peter de Laurentiis, Olivier Berten: tenor
Lionel Meunier, Pieter Stas: bassus

Wim Diepenhorst: organ

utwory:
1. Introitus - Salve Sancta Parens
2. Missa Cum Jocunditate Kyrie
3. Missa Cum Jocunditate Gloria
4. Graduale: Benedicta et venerabilis es
5. Alleluia: Ave Maria
6. Sequentia - Verbum bonum et suave
7. Missa Cum Jocunditate Credo
8. O salutaris hostia
9. Offertorium-motet - Sub tuum presidium
10. Prefatio
11. Missa Cum Jocunditate Sanctus with Elevation motet - O salutaris hostia
12. Pater noster
13. Missa Cum Jocunditate Agnus Dei
14. Communio - Beata viscera
15. Cum jocunditate
16. Motet: Gaude Virgo

total time - 01:04:24
wydano: 2016-06-03
more info: www.challenge.nl
more info2: www.cappellapratensis.nl

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: