Kategorie

Somewhere


  • Kod: 2766370
  • Producent: ECM (DE)
  • Wykonawca: Keith Jarrett / Gary Peacock / Jack DeJohnette
  • Nośnik: CD
  • Cena: 63,99 zł
  • Poleć produkt

Pianistyka Jazzowa
premiera polska:
2013-05-28
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: plastikowe etui
opis:

Opis wydawcy:
Po trzydziestu latach istnienia Keith Jarrett Trio jest rozpoznawalne na całym świecie. Jak zauważył „New York Times”, to klasyk w śród zespołów jazzowych. Obchodzona w 2009 r. rocznica zespołu została hucznie dopełniona płytą z zapisem jubileuszowego koncertu z Lucerny, który w charakterze był wydarzeniem tyleż eksperymentalnym, co „tradycyjnym”. „Neue Zürcher Zeitung” zatytułowała recenzję z tego koncertu Ekstaza kontrolowana – tytułem będącym metaforycznym podsumowaniem całego wieczoru.

Album „Somewhwere” wziął swój tytuł od kompozycji Leonarda Bernsteina do musicalu „West Side Story”. Trio Jarretta wykonuje ją tu, obok utworów Davisa („Solar”, nagranego wcześniej także na płycie „Tribute” oraz DVD “Live in Japan 93/96”) i standardów Johny’ego Mercera („I thought about You”), Franka S. Perkinsa („Stars Fell on Alabama”) czy Arlena i Koehlera („Between the Devil and a Deep Blue Sea”).

"Kiedy byłem młody bardzo dużo pracowałem z wokalistami i wokalistkami. Mój ojciec słuchał sporo Keely Smith czy Peggy Lee. Byłem pod wrażeniem ich frazowania. Kiedyś ktoś zapytał Milesa o to jakiej muzyki słucha, skąd nauczył się takiego frazowania - odpowiedział: Od Franka Sinatry.
Jest w tej muzyce coś niemodnego. Nie pisze się już takich piosenek. Pewnego razu, będąc w Japonii Jarrett postanowił więc sam stworzyć taki utwór. Tak powstało „No Lonely Nights” - zarejestrowane później na płycie „Keith Jarrett at the Blue Note”. Łatwo można by dopisać do niej słowa i śpiewać, ale zauważmy, że nie ma dziś żadnych istotnych wokalistów czy wokalistek" - mówi Jarrett.

Album „Somewhere” ukazuje się w 30tą rocznicę debiutu Keith Jarrett Trio albumem „Standards”. Gary Peacock zapytany o przepis na długowieczność takiego przedsięwzięcia odpowiada: "Nie zajmujemy się koncepcjami, teoriami czy wizerunkiem. To nas w ogóle nie obchodzi. Dzięki temu mamy przed sobą wszystko inne - muzykę. Gdy dojdzie się wreszcie do momentu, w którym niczego nie trzeba udowadniać, wkracza się w przestrzeń niebywałej wolności. W przestrzeń, w której muzyka mówi sama za siebie".

"Nie sposób wytłumaczyć tego co odkryliśmy razem przez te lat w tym tradycyjnym jazzowym formacie" - mówi Jarrett - "Zbudowaliśmy jednak solidną bibliotekę nagrań i zagraliśmy setki koncertów, które pokazują rezultaty tych odkryć lepiej niż cokolwiek mógłbym powiedzieć. Jednak tym, co szczególnie cenię sobie w naszym trio jest łatwość i pewien wdzięk z jakim udało się nam to osiągnąć. Nie mówię, że było to łatwe, jednak kiedy za każdym razem graliśmy najlepiej jak potrafiliśmy, nasza nagroda była proporcjonalna do włożonego w pracę wysiłku. Od pierwszej nuty w 1983 roku ta zasada nie uległa zmianie."


Editor's info:
“This formation remains one of the best, not just of this, but of all times,” wrote Jürg Meier, reviewing the Luzern concert of Jarrett/Peacock/DeJohnette in the Neue Zürcher Zeitung. “Their engagement with the Great American Songbook, the standards of jazz, is exemplary in the simultaneity of absolute respect for the material and absolute freedom in dealing with it.“

The Luzern set (recorded July 2009) finds Jarrett, Peacock and DeJohnette improvising on some celestial themes. The entry point, Jarrett’s solo meditation “Deep Space”, already breathes the air of another planet, and opens up a flight path for Miles Davis’ “Solar”. That blues-drenched standard, historically famous in the interpretations on Miles’s “Walkin’” and Bill Evans’ “Sunday At The Village Vanguard”, has been a favourite vehicle for the trio. Endlessly manoeuvrable in the hands of these players, it has suggested a sphere of emotion to negotiate, as well as a point of departure for new music. While there are several earlier recorded versions in the trio’s discography (including on “Tribute”, and the “Live in Japan 93/96” DVD): the Luzern version may be the most satisfying yet, exhilarating from the outset.

“Stars Fell On Alabama”, one of the few ballads about meteor showers, follows. Beautifully delivered in the past by artists from Billie Holiday to Cannonball and Coltrane, Jarrett’s shimmering interpretation has the stars falling in slow motion. Not everything adheres to the freely-associative empyrean lyrical subtext: Harold Arlen’s “Between The Devil And The Deep Blue Sea” looks in the opposite direction, with a stoical good humour that acknowledges Thelonious Monk’s take on this great tune first popularized by Cab Calloway and by Louis Armstrong.

A version of Leonard Bernstein’s “Somewhere” from “West Side Story” evokes a world of peace and quiet and open air which Jarrett, Peacock and DeJohnette explore until they cross into new territory, with an “Everywhere” like a tribal dance: classic Jarrett ritual music which would not have been out of place on the “Changeless” album. The Neue Zürcher Zeitung spoke of kontrollierter Ekstase – controlled ecstasy – to describe its ostinato-driven pulses. There is more Bernstein in a dancing version of “Tonight”, another song concerned with celestial signs, bright shining moons, and an absence of morning stars.

The closing encore “I Thought About You” makes an arc back to the Miles Davis references at the beginning. Miles played this on “Someday My Prince Will Come”, and it was in the Davis band book for years. Keith, Gary and Jack recorded it previously when paying tribute to Miles on “Bye Bye Blackbird”. The tune’s lyrics, by Johnny Mercer, famously written on a Chicago-bound train itemize the view from a carriage window: “Two or three cars parked under the stars / A winding stream / Moon shining down on some little town...”

The album “Somewhere” is issued in the thirtieth year of the “Standards” project. How do they keep it so fresh? Gary Peacock addressed the question in a Down Beat interview: “We don’t bother with concepts, or theory, or maintaining some image. That’s of no concern whatsoever. So what that leaves is everything.

muzycy:
Keith Jarrett: piano
Gary Peacock: bass
Jack DeJohnette: drums

utwory:
1.Deep Space / Solar [15:07]
2.Stars Fell On Alabama [07:27]
3.Between The Devil And The Deep Blue Sea [10:02]
4.Somewhere / Everywhere [19:37]
5.Tonight [06:49]
6.I Thought About You [06:29]

more info: www.ecmrecords.com

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: