Kategorie

The Conversation


  • Kod: MPI007
  • Producent: Multikulti Project (PL)
  • Kod producenta: 5907529223079
  • Wykonawca: Tim Daisy / Ken Vandermark
  • Nośnik: CD
  • Kompozytor: Ken Vandermark & Tim Daisy
  • Cena: 37,99 zł
  • Poleć produkt

Player


Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2011-07-06
seria wydawnicza: Improvised Music Series
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: kartonowe etui
opis:

multikulti.com; 2011-07-04:
'Tim Daisy i Ken Vandermark znają się jak 'łyse konie'. Współpracują ze sobą w ramach kilku grup - The Vandermark 5, Bridge 61, Frame Quartet, Sound In Action Trio czy Resonance Project. Niemal od samego początku współpracy realizują oni również projekt duetowy. Pierwsze koncerty grali razem już pod koniec 2002 roku i wieńczył je album 'August Music'. Druga płyta, nagrana w Poznańskim Dragonie ukazała się na winylu nakładem Laurence Family ('Light on the Wall'). Muzyczna formuła, którą wybrali jest owocem dwóch fascynacji. Pierwszą są duetowe nagrania Dona Cherry'ego z Edem Blackwellem, Anthony'ego Braxtona z Maxem Roachem czy Petera Brötzmanna z Hanem Benninkiem. Od Blackwella i Cherry'ego przyjmują oni podobną, lekką i komunikatywną formułę grania, nie uciekają od melodycznej prostoty i piękna rozumianego w bardzo tradycyjnym duchu; od Braxtona z Roachem - wielką dbałość o strukturę utworów, ale i rytmiczne komplikacje; a od Brötzmanna z Benninkiem - energię i bezkompromisowość. Wzbogacają jednak muzykę o to, co dla Kena Vandermarka zawsze było znakiem rozpoznawczym - transową, rockową motorykę. Drugą są formalne zależności improwizacji i kompozycji rozumiane w duchu idei twórców freely improvised music (nie bez wpływu idei Johna Cage'a i Mortona Feldmana). Oznacza to, więc w tym przypadku odejście od ornamentalnego charakteru jazzowej improwizacji - nie jest już ona wprowadzana do kompozycji w czasie jej wykonywania, ale to kompozycja jest efektem wspólnej, w tym przypadku duetowej, improwizacji. Kompozycja jest więc procesem realizowanym w trakcie koncertu na oczach widzów. A ponieważ znają się siebie nawzajem znakomicie - wychodzą z tego skończone kompozycje. Czasem transowe, czasem odwołujące się bluesa czy jazzowej, lirycznej niemal ballady.'


Herausgeber's Info
Tim Daisy und Ken Vandermark kennen sich seit Jahr und Tag - gemeinsam begleiten mehrere Projekte, darunter The Vandermark 5, Bridge 61, Frame Quartet, Sound In Action Trio oder Resonance Project. Fast von Beginn an spielen sie auch in Duo-Konstelation. Die Ersten Duokonzerte vom Jahr 2002 wurden mit dem Album 'August Music' gekrönt. Die zweite Veröffentlichung wurde im Klub 'Dragon' aufgenommen und veröffentlicht auf Vinyl von Laurence Family Label ('Light on the Wall'). Die musikalische Formel der Duokonzerte resultiert aus zwei Faszinationen. Die eine basiert auf der Tradition der Duoaufnahmen von Don Cherry mit Ed Blackwell, Anthony Braxton mit Max Roach und Peter Brötzmann mit Han Bennink. Von Blackwell und Cherry wurde ähnlich sanfte und kommunikative Spielweise übernommen, bei welcher die melodische Schlichtheit und sehr traditionell zu verstehende Schönheitsprinzipien nie aufgegeben werden. Von Duobegegnungen von Max Roach und Anthony Braxton kam die Sorge um Kompositionsstrukturen und rhythmische Komplikationen, von Peter Brötzmann und Han Bennink Energie und Kompromisslosigkeit. Musik wird aber auch vervollständigt um ein Erkennungszeichen von Ken Vandermark: hypnotische Rockmotorik. Zweite formbildende Quelle der Musik sucht man sinnvollerweise bei den formalen Bedingtheiten zwischen Komposition und Improvisation in Sinne der free improvised music (nicht ohne Einfluss von John Cage und Morton Feldmans Ideen). Man geht also weg von ornamentalen Charakter der Jazzimprovisation, die nicht in die Komposition 'eingebaut' wird, sondern direkt aus dem Improvisationsprozess resultiert. Es kommt also im Liveprozess während des Konzertes direkt vor den Zuschauern zustande. Beide Musiker kennen sich dermaßen gut, das Kompositionen vollendet wirken, egal ob im Improvisationstrans, oder bei der durch Blues geprägten lyrischen Jazzballade.

WYBRANE RECENZJE/SELECTED REVIEWS

popupmusic.pl
Drugi album duetu współpracującego ze sobą od lat w większych składach ponownie wydaje wytwórnia z Poznania – winylowy debiut ukazał się w oficynie Laurence Family, teraz cd wydaje Multikulti. „The Conversation” to kontynuacja wątków „The Light on the Wall”, a zarazem ich finezyjne rozwinięcie. Mam wrażenie, że na zarejestrowanej w Chicago w 2010 (trzy utwory) i 2011 (dwa) roku Daisy i Vandermark grają rozumiejąc się o ten epsilon szybciej i głębiej i z nieco większą lekkością, niż na poznańskim nagraniu z 2008 roku. Choć może to kwestia klarowności nagrania –podobnie jak w przypadku płyty „Overlap” Powerhouse Sound, nagrania z Chicago brzmią pełniej, mocniej, dynamiczniej i w dobrym słowa znaczeniu czyściej, niż te z Poznania.

W komponowanych w trakcie gry utworach muzycy równą wagę przypisują sonicznym detalom, jak melodycznym aspektom, i nie zaprzątają sobie głowy jazzową ornamentyką per se. Żywiołowość fire music łączy się z wysublimowaniem europejskiej improwizowanej tradycji, w stronę której Vandermark spogląda raz po raz. Vandermark gra tu sporo na klarnetach, co w połączeniu z upodobaniem Daisy’ego do akustycznych odcieni wpuszcza do muzyki bardzo dużo światła. I szczerze mówiąc, trzy klarnetowe utwory podobają mi się bardziej niż dwa saksofonowe, bardziej „free jazzowe”. Te klarnetowe są bardziej nieoczywiste, w nich także rockowe echa podane są szczególnie finezyjnie, jak w finale doskonałego Pasfoto na otwarcie płyty, albo zamykającego ją, epickiego Fifty Cent Opera. Jeśli śledzi się muzykę Daisy’ego i Vandermarka, to przewrotu tutaj nie ma, ale jest sporo dobrej muzyki.
autor: Piotr Lewandowski

jazzarium.pl; 2011-08
"...To już trzecia płyta duetu Vandermark-Daisy - po "August Music" i, wydanej również w Poznaniu, pod szyldem winylowego wydawnictwa [...] Laurence Family. Dżentelmeni ci spotykali się w studio właściwie już w każdym możliwym układzie - Vandermark 5, Bridge 61, Frame Quartet, Sound In Action Trio czy Resonance Project. Nie można jednak powiedzieć, że duet to dla nich po raz kolejny odgrzewany, ten sam, stary kotlet. To tak jakby uznać, że każde kolejne spotkanie przyjaciół osłabia i obniża rangę ich więzi. Każde spotkanie muzyków o tak bezekresnych, muzycznych horyzontach, za razem tak doświadczonych towarzyszy broni, musi przemienić się w podróż niezwykłą.
Podróż z Vandermarkiem i Daisym ta to przede wszystkim przestrzeń. Niezwykłe jak już w pierwszej odsłonie albumu - "Pasfoto" - tylko dwóch gości w shortach (jak widać na poniższym clipie) tworzy muzyczną architekturę, którą wypełnia życiem nieoczywistych losów poszczególnych dźwięków. Co szczególnie ciekawe, to jak bardzo ten motyw jest jazzowy, jak śpiewny a nawet taneczny! Czy to w bardziej freejazzowym "4 North" czy kameralnym "Impasto" muzyka ta nie jest hermetyczna - przeciwnie, otwiera się na słuchacza, który chyba ani przez chwilę nie powinien czuć się zaatakowany energią wirtuozów. W przypadku takiego duetu nie da się niczego ukryć, przysłonić braków. Nie próbują robić tego Amerykanie - ich tytułowa Konwersacja to nie tylko dialog saksofonu i perkuksji, ale rozmowa z milczącą publicznością. Całość wieńczy prawie 20 minutowa "Fifty Cent Opera". W tej jednej improwizacji dzieje się tyle, że gdyby tylko ona znalazła się na płycie, nikt nie miałby pretensji - a jest tu więcej, z każdym przesłuchaniem więcej.
Płyta dedykowana jest Fredowi Andersonowi - legendzie improwizowanej sceny Chicagowskiej i światowej, z którym zarówno Vandermark jak i Daisy mieli okazję współpracować."
autor: Kajetan Prochyra

freejazzblog.org - ocena * * * 1/2
What I wrote about last year's duo album "Light On The Wall" by drummer Tim Daisy and clarinettist/saxophonist Ken Vandermark could almost entirely apply to this album. This is their third duo album.

In short : it is free and it funks. It is jazz in its purest form : two artists enjoying the fun of lyricism interacting with rhythm, conjuring up emotions of happiness, but also of sadness. The sublety is not only in the finesse of the emotional or sonic shadings that you get with lots of new music today, but also in the straightforward improvisation, with the subtlety being fully present in both musicians' maximal use of their skills, with ear-candy to boot.

Not ground-breaking, but highly enjoyable.

The album was recorded at the Velvet Lounge, Chicago, on May 6th, 2010 and at Elastic, Chicago, on March 3rd, 2011. You can view an excerpt of the latter on Youtube.
by Stef Gissels

www.tomajazz.com
Son ya muchos los anos de colaboración entre el baterista Tim Daisy y el saxofonista y clarinetista Ken Vandermark. Son varios los proyectos y formaciones en los que han tocado juntos. Entre estas últimas sobresale especialmente The Vandermark 5, la formación emblemática del músico de Chicago.
The Conversation es la tercera grabación en dúo de Vandermark y Daisy. Incluye cinco improvisaciones grabadas en directo en mayo de 2010 y marzo de 2011 que están dedicadas a la memoria de Fred Anderson, el gran saxofonista de Chicago. La música, variada, recoge y resume la alegría de tocar con un viejo conocido, de crear jazz con un buen amigo. La inicial “Pasfoto”, la coltraneana “4 North”, la abstracta “Anthology Moves” o la ambiciosa “Fifty Cent Opera” dejan constancia de ello.
© Pachi Tapiz, 2011

Chicago Reader
On Sunday evening at the Hungry Brain, reedist Ken Vandermark and drummer Tim Daisy conclude a two-week duo tour in support of their third album together. The Conversation (Multikulti)-an apt description of their music if there ever were one, though I bet it's also a nod to the brilliant Francis Ford Coppola film of the same name-was recorded live at two concerts, one last year at the Velvet Lounge and the other earlier this year at Elastic. (Unsurprisingly, the album is dedicated to the memory of the Velvet's owner and guiding force, Fred Anderson, one of Vandermark's greatest inspirations).

Over the years Vandermark has developed strong, lasting connections to drummers-particularly Hamid Drake and Paal Nilssen-Love-and Daisy clearly belongs in that company. The pair worked together most extensively in the Vandermark 5, but Daisy has also been a part of a growing number of Vandermark-helmed projects, including the Resonance Ensemble and Topology. The improvised performances on this new album make plain that the musicians have developed a profound, organic rapport, and each of the five lengthy pieces (ranging from seven to 20 minutes) all progress through disparate episodes-including high-energy free jazz, toe-tapping near-swinging passages, and riff-oriented grooves-in the most natural way possible. Whereas their playing together in V5 was hypertaut, here they sound more at ease, regardless of the intensity level. Below you can check out one of the album's pieces, featuring Vandermark playing clarinet.
By Peter Margasak

jazzalchemist.blogspot.com
Tim Daisy and Ken Vandermark has played together a countless number of gigs in a numerous (but definitely easier to count) Vandermark's project, starting with the duo, through The Vandermark 5 up to the large ensembles like Resonance. "The Conversation" is their third duo release after the self-released "August Music" (2007) and the double lp on Laurence Family "Light on the Wall" (2010).

Not only do the musicians know well each other but the faithfull listener know them quite well too. This album holds no surprises. Break no barriers. And it doesn't need to. The playing is so honest, refreshingly joyfull, dynamic and energetic. "Pasfoto" starts with a soulfull bass clarinet, "4 North" brings the gritty and funky tenor saxophone to the table. "Impasto" with Vandermark on clarinet leans more onto european chamber music and "Anthology Moves" moves through minimalistic sections (tongue technique, metallic tin sounds) and extrovertic moments of heavily distorted saxophone cries. "Fifty Cent Opera" the longest (20 mins) track of the album is a multi-faceted suite that kind of summarize the entire album and ends with a killing saxophone solo that starts light and spiritual and becomes an energetic funky-rock workout.

Obviously the above is a simplification, those musicians have developed a connection that can only be forged through shared experiences and a mutual understanding that goes well beyond just the musical relation. The music is full of shadings, and is kept constantly stirred and varied, between the whisper and the fierce cry that create the sparks, between the abstract jumps, spiralling lines and downright catchy. They keep each other on their toes, they follow each other so closely that it kind of turns out they're just running in the same direction. It's refreshingly honest, direct, quite accessible in fact, light and natural, engaging as the actual conversation would be. Pure and simply. Rhythm and melody.

A treat for fans of Vandermark and Daisy, fans of sax-duos. Not essential, but highly enjoyable and well worth hearing, a nice addition to the (extensive) discography of these two gentlemen,who, I hope, need no introduction. And if they do this is a great place to start.
autor: Bartek Adamczak

muzycy:
Tim Daisy: drums, percussion
Ken Vandermark: Bb and bass clarinet, tenor saxophone

utwory:
1. Pasfoto
2. 4 North
3. Impasto
4. Anthology Moves
5. Fifty Cent Opera

total time - 58:28
wydano: 2011-05-30
more info: www.multikulti.com
more info2: www.kenvandermark.com, www.timdaisy.com

Recenzje użytkowników Dodano
star star star star star mad
Znakomity album, który idealnie trafił w moje gusta. Muzycy grają ze sobą w innych składach, zatem rozumieją się doskonale, nie istnieje jakikolwiek problem chemii. Wręcz przeciwnie: słychać nieustannie, jak jeden ciągnie drugiego w coraz to nowsze muzyczne krainy. Materiał nieźle się sprawdził również a koncercie, którego świadkiem miałem zaszczyt być w Poznaniu.
25-09-2012
Zuppa Inglese
55,80 zł
Zone Bleue
58,99 zł
Zomo Hall
39,99 zł
Złota Platyna
37,99 zł
Ziran
39,99 zł
Zetrons
39,99 zł

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: