Kategorie

Tsugreytndik Zikh Tsu Tantsn - Naye Yidishe Lider


  • Kod: MPT011
  • Producent: Multikulti Project (PL)
  • Wykonawca: Hanna Goldstein / Marcin Masecki / Malerai Trio [Michał Górczynski / Dagna Sadkowska / Mikołaj Pałosz]
  • Nośnik: CD
  • Cena: 37,99 zł
  • Poleć produkt




Jewish / Ethno Jazz / Avant-Garde
premiera polska:
2014-07-14,
Wydawnicto Audiofilskie

seria wydawnicza: Tikkun Series
kontynent: Europa
opakowanie: kartonowe etui
opis:

Zebrali się specjalnie dla festiwalu Nowa Muzyka Żydowska, harmonijnie łącząc pozornie różne muzycznie światy. Lider i twórca projektu Michał Górczyński w wierszach współczesnego, piszącego w jidysz amerykańskiego poety Ahrona Tauba usłyszał muzykę i odnalazł w nich inspirację. W kompozytorskim zamyśle projekt jawi się jako zbudowany z utworów niemal tanecznych, ale odbiorcy poznając różne oblicza muzyczno-poetyckich obrazów nie będą tańczyć – mają się do tańca przygotować – preparing to dance. Ten projekt to muzyka w hołdzie językowi.

Malerai – działające pod wodzą Michała Górczyńskiego, nie stroniące od eksperymentów trio, którego żywiołem jest nowatorska muzyka współczesna.

Marcin Masecki - wybitny pianista jazzowy młodego pokolenia.
Hanna Goldstein - obdarzona intrygującą barwą głosu wokalistka, z dużym wyczuciem stylu interpretująca piosenki w języku jidysz.

jazzarium.pl:
"...Dla tych, którzy naszą scenę improwizowaną obserwują nieco uważniej, ciekawość wielką musiał budzić projekt Malerai/Goldstein/Masecki - i to nie tylko przez wzgląd na fesitwalowy debiut równie znakomitego, co budzącego kontrowersje i ekscytację pianisty Marcina Maseckiego. To miał być przede wszystkim wieczór Michała Górczyńskiego.

Gdzie ucha nie przyłożyć tam muzyczni specjaliści roztaczają peany nad muzycznym talentem tego klarnecisty. Potwierdzał to swą grą Górczyński ilekroć miałem okazję widzieć go na scenie - czy to z kwartetem klarnetowym Ircha czy grając Mozarta w duecie z Marcinem Maseckim czy wreszcie na scenie festiwalu Ad Libitum z zespołem Kwartludium. Nigdy jednak nie miałem okazji słyszeć jego od początku do końca autorskiego projektu.
Pod tajemniczo, także dla wujka Googla, brzmiącą nazwą Malerai kryje się trio Górczyńskiego założone wraz ze skrzypaczką Dagną Sadkowską oraz wiolonczelistą Mikołajem Pałoszem. Razem wykonują oni głównie muzykę współczesną i eksperymentalną. Do składu, obok wspomnianego już Marcina Maseckiego, doprosił klarnecista Hannę Goldstein - wokalistkę, znawczynię wokalnej tradycji język Jidysz.

Tak oto powstało “Tsugreytndik zikh tsu tantsn” czyli “Przygotowując się do tańca” - muzyczny projekt, inkrustowany wizualizacjami, inspirowany poezją Yermiayahu Ahroma Tauba - współczesnego poety amerykańskiego, piszącego w języku jidysz (równie martwego w Polsce co w USA). Taub nie opisuje jednak sztetli galicji czy legend o Wielkim Bal Szemie. Bohaterami jego wierszy są często osoby wypchnięte naspołeczny margines, które nie potrafią odnieść się do realiów współczesności. Z drugiej strony wiele uwagi poświęca przyrodzie. Jak sam pisze: “języki jidysz stanowi dla mnie most łączący z przeszłością a przy tym wznocnienie mojej literackiej i społecznej teraźniejszości. Jidysz otwiera wartką lingwistyczną przestrzeń, pełną tekstur, zabaw i odniesień. Jednak tak jest on przebogatym źródłem inspiracji - jednocześnie jest on symbolem pęknięcia. Moja znajomość tego języka ograniczana jest nieuniknionym dystansem, ulotnością i wyborem jednej poznawczej ścieżki kosztem innej. Chociaż wciąż tworzę w Jidysz nowe utwory, wyrażenia idiomatyczne, wprowadzam kontekst genderowy, mimo wielu lat używania, wciąż mylę niektóre formy przyimkowe”.

Zaskakujący był to koncert w jak najlepszym znaczeniu tego słowa. Górczyński przygotował bowiem bardzo ściśle zakomponowane piosenki, inkrustowane wspaniałą swobodą, swadą i siłą indywidualnego głosu każdego z muzyków. Brzmi to może trywialnie, ale jakże wielką radość i podziw budziła Dagna Sadkowska, praktycznie każdym swoim solo - choć może to nie do końca dobre określenie. Muzyka Górczyńskiego skomponowana była bowiem równolegle - nie było tu wyraźnego podziału na rolę - solistę i akompaniatorów - co nie jest takie oczywiste w utworach w udziałem wokalistki.

Niespodziankę sprawił też Marcin Masecki, w którego grze nie słychać było prawie tak charakterystycznej dla niego muzycznej dekonstrukcji. Oto pokazał on, że potrafi grać lirycznie, nie chowając się wcale za zasłoną ironii. A grał zdecydowanie znakomicie.

Siłą formacji Malerai/Goldstein/Masecki była wspólnota w wielości głosów. Niezwykle charyzmatyczni i utalentowani muzycy potrafili połączyć własną ekspresję z tworzeniem złożonych utworów na - co by tu nie mówić - swoistą kameralną orkiestrę. Wszyscy instrumentaliści w pewnym sensie zjechali dwa piętra bliżej ziemi - od swojej codziennej, często zakręconej, niektórzy powiedzieliby „trudnej” muzyki do świata piosenek, czy nawet tytułowych tańców. Pozostała im jednak swoboda i lekkość w przejściu od melodii i głosu do świata wolnej improwizacji i sztuki dźwięku..."
autor: Kajetan Prochyra

adambaruch.com:
This is a live recording of a concert, which presents a cycle of nine songs composed by clarinetist / composer Michal Gorczynski with lyrics in Yiddish by the American poet Yermiyahu Ahron Taub. The cycle is performed by the Malerai trio, which comprises of Gorczynski, violinist Dagna Sadkowska and cellist Mikolaj Palosz, vocalist Hanna Goldstein and the enfant terrible of the Polish Avant-garde Jazz scene, pianist Marcin Masecki. Gorczynski is known to Polish Jazz followers as the member of the clarinet quartet Ircha led by Mikolaj Trzaska and also as a member of the Pole trio. He cooperated with Masecki as a member of his Profesjonalizm ensemble. The concert was recorded in 2013 during the 4th edition of the New Jewish Music Festival in Warsaw.

This album is a very important statement of several realities concerning contemporary Jewish Culture. Firstly it proves that the Yiddish language is alive and kicking, not only as the lingua franca of Ashkenazi orthodox Jewish communities in Israel and the USA, but also as a form of expression of contemporary Jewish Culture, including poetry and literary prose, which are being created as we speak; this contrary to the popular opinion that the Yiddish language is practically dead and represents a wonderful heritage, which sadly is buried in the past. Secondly it once again emphasizes the incredible rebirth / resurgence / renaissance of the Jewish culture in Poland, especially in the avant-garde cycles of the young Polish Jazz community.

To put things straight this is definitely not a Jazz album or Jazz music per se; the best form of describing it would be drawing a parallel to the glorious days of German cabaret of the decadent era created almost a century ago and best portrayed by the music of Kurt Weil. Gorczynski, perhaps subconsciously, uses similar musical / theatrical devices as classic cabaret, but brings them up to date by adding dissonance and free improvised instrumental passages as part of the arrangements of the songs. Masecki, who is the most avant-garde prone ingredient of this ensemble, plays the "grown up in charge" part, elegantly accompanying the vocals and displaying maximal restrain almost at all times. Goldstein's vocals fit the musical setting well and she's not afraid to "let go" and explore some vocal acrobatics, whenever appropriate. If only her Yiddish accent was a bit more authentic… Therefore, although not really Jazz, this music does have a lot of free spirited expressionism and improvisational elements in it, to become aesthetically related to Jazz.

Although Taub comes from a strict orthodox Jewish background, the subject matter of his poetry is completely secular and universal, often full of psychedelic imagery and free associative connections. Gorczynski's music is a superb vehicle for these poems to cross over into a new dimension, mixing music and words to create a new identity. Gorczynski and his team created an excellent piece of contemporary Art, which adapted heritage, tradition and contemporary artistic resources, amalgamating them into a class of its own.

Overall, although this album does not make any revolutionary discoveries, it has enough merit to be called a bold, important step forward towards creating contemporary Jewish Culture as much as enriching the existing heritage. In a reality, in which most music is completely devoid of any ambition or artistic merit, this is a wonderful example of creativity and intellectually challenging spirit. Bravo!
by adam baruch

muzycy:
Hanna Goldstein: vocal
Marcin Masecki: piano

Malerai Trio:
Dagna Sadkowska: violin
Michał Górczynski: voice (4), clarinet, bass clarinet
Mikołaj Pałosz: cello

utwory:
1. Tsugreytndik Zikh Tsu Tantsn (Preparing To Dance)
2. Yunge Tate-Mame (Young Father And Mother)
3. Di Mener In Tunkele Kleydlekh (The Men In Dark Dresses)
4. A Hoyz Bay An Ozere (A House By A Lake)
5. A Mape Fun Geruder (A Map Of Commotion)
6. Zilberne Getins (Silver Goddesses)
7. Di Krayzroyz (The Circle Rose)
8. Nor Farnakht (Only Nightfall)
9. Vayse Erter (White Spaces)

wydano: 2014-05
more info: www.multikulti.com
Recenzje użytkowników Dodano
star star star star star ctvrtek
Tą płytę albo się w całości pokocha albo w całości odrzuci. świetne nagranie!
10-07-2014

nowości Multikulti Project:

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: