Kategorie

Gypsy Freedom


  • Kod: GER053
  • Producent: 5 Rue Christine (USA)
  • Kod producenta: 759656105323
  • Wykonawca: Wooden Wand & Vanishing Voice
  • Nośnik: CD
  • Cena: 49,99 zł
  • Poleć produkt

Indie Pop / Avant Pop / Muzyka alternatywna
premiera polska:
2006-07-05
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: plastikowe etui
opis:

multikulti.com:
Gdzie bije serce muzyki rockowej?. Ano tam gdzie biło od zawsze, w świecie anglosaskich frików. Pochodzący ze stanów zespół Wooden Wand and the Vanishing Voice to dzisiaj jedna z najoryginalniejszych grup czerpiących zarówno z rocka, country, bluesa czy szeroko rozumianej psychodelii. Do nagrania swojej najnowszej płyty zaprosili legendę free jazzu, saksofonistę i klarnecistę Daniela Cartera.

Machina; 2006-08, ocena: * * * * *
'...Nowy ląd do odkrycia dla amatorów freak folku rozsławionego przez Animal Collective, Devedrę Banharta i CocoRosie. Wooden Wand to pseudonim Jamesa Totha, będącego siłą napędową niezliczonej ilość ulotnych zespołów i nagrań, które narastają od początku nowego wieku. Toth związany jest z freakową sceną nowojorską, ale jego muzyka zdaje się wywodzić z zapomnianej przez czas amerykańskiej głuszy. 'Gypsy Freedom" daje niezły przegląd jego możliwości - są tu oniryczne folkowe ballady, rozciągające się do 20 minut psychodeliczne jamu i hipnotyczne rytuały zakorzenione na granicy muzyki plemiennej i awangardy. Łączy to wszystko nastrój tajemnicy, bliski niekiedy Current 93 czy Sun City Girls i kostropaty undergroundowy klimat. Całkiem miłe dziwactwo...'
autor: Rafał Księżyk

Dziennik; 2006-06
'...Intrygująca propozycja z pogranicza popu, world music i muzyki alternatywnej. Najlepiej brzmią w tym zestawie prosto i oryginalnie zaaranżowane piosenki, zaśpiewane przez Heidi Deihl, wokalistkę o frapującym głosie. Pomimo dość amatorskiego i minimalistycznego charakteru tej muzyki, albumu warto posłuchać - chociażby dla odświeżenia ucha, sfatygowanego oczywistą popową papką...'
autor: Ryszard Tymon Tymański

GAZ-ETA; 2006-09
'...Czegóż tu nie ma: folkowe melodie, drżące elektrycznością drony, ociekające pogłosem i archaicznymi efektami gitary, quasi-gamelanowe polirytmie, pustynne tchnienie teksańskiej psychodelii, oniryczne piosenki oraz odrobina elektroakustycznej improwizacji w stylu 'fajnie bawimy się w studiu', nadająca całemu przedsięwzięciu charakter artystycznej rozróby. Gościnnie występuje tu także Daniel Carter, wzbogacając muzykę szczyptą freejazzowej nonszalancji. Dodajmy do tego psychodeliczną okładkę, wedle której można by z powodzeniem mierzyć zawartość psychodelii w psychodelii i otrzymamy groteskowe (w najlepszym tego słowa znaczeniu!) monstrum dyszące kwasem...'
autor: Dariusz Brzostek


Editor's Info:
Gipsy Freedom is the sound of the band combining their influences more fluently than ever before. While past releases saw the band's avant folk dosed somewhat conservatively with the blues, free jazz, heavy psych and metal, Gipsy Freedom brings these other, non-folk elements to the fore and generally turns the volume up. You may hear the faint echoes of "Island Harvest" era Albert Ayler on one track, Iommi-derived riffage on the next, torch songs that sound torn straight from the Gershwin songbook on the next, and Can-style epic grooves on the next. Radically different, yet sustaining the band's high level of musical and thematic consistency, Gipsy Freedom is the sound of a band breaking out of the box and using the discarded shapes to construct strange new universes.

Gamelan, American Indian chants, and saxophone are just some of the elements in this eccentric collision of world music, folk, blues, and free jazz, the result of an ongoing collaboration between antifolk performer James Toth, aka Wooden Wand, and the Vanishing Voice collective.

Mojo [p.101] - 4 stars out of 5 -- "Often found red-eyed and rattling, tracking new pathways through thickets of arboreal psychedelia, the group also branch into swampy acid grooves and sparse torch-jazz tribalism..." The Wire [p.69] - "Satya Sai's vocals -- here, almost on a singing in the bath level -- are immediate....GIPSY FREEDOM's most exhilarating moments are in its hymnal voices."

www.pitchforkmedia.com
[...] A lonesome trail of warm, bleating saxophone and the faintly audible, clammy click of keys opens Brooklyn-based ensemble Wooden Wand & the Vanishing Voice's fifth proper full-length, Gipsy Freedom. As smoky melodies form from the curling, resonant notes, Heidi "White Diamond" Diehl's theatrical vocals declare, "Peace is a phoenix right out of the sky." Each word, delivered with Diehl's unique character and emphasis, drops like a pin through the mist of separated notes, pulling them together into a melee of skeletal structures.
Wooden Wand & the Vanishing Voice have managed to maintain a delightful sense of mystery thus far: From their website's far-flung but not entirely convincing biography [apparently, their history embraces Czech runaways, traveling carnivals, and childhood literary prodigies] to their quasi-mythical stage names [Satya Sai Kali Jehovah, Glucas Nonhorse Crane, etc.], the band clearly enjoys building their mystique, thriving in an ambiguous, hypnotic make-believe world. But here they've finally broken the essential barrier that many of their noise-dabbling Brooklynite peers have yet to penetrate: Gipsy Freedom is the first release on which the group's music is as fascinating, enigmatic, and multifaceted as their shadowy personas. [...] Mia Lily Clarke

www.stylusmagazine.com
[...] So arrives Gipsy Freedom, approximately the band's fourth recording that you can consistently find outside New York, and their second for 5RC, following 2005's Buck Dharma. As is probably expected with a band that we heard from several times in 2005 alone, Gipsy does little to change the band's overall approach-feathery acoustic constructions saddle up against wall-melting psychedelic jams. Don't mistake consistency for complacency, however: Gipsy Freedom continues to expand the band's panoramic vision, placing a greater emphasis on jazz instruments and structures, and then splicing and remixing the band's meld of traditional folk and forward-thinking noise.
Much of the new found jazz emphasis is painted by opening track, "Friend, That Just Isn't So," in which a lonely sax ambles for nearly four minutes, its only accompaniment a refreshing, bluesy vocal by Heidi Deihl. The band flirts with jazz more subtly on the remainder of the album, but Deihl's vox stay, dominating the surprisingly aggressive "Don't Love the Liar" and the needling "Didn't It Rain." Wooden Wand himself-fresh off of last year's focused solo outing, Harem of the Sundrum & the Witness Figg-is less noticeable here, which may be responsible for the album's loose, untethered feel. His sole starring role, the red clay of "Dread Effigy," is the album's most structured, physical piece. [...] Andrew Gaerig

muzycy:
Wooden Wand Jehovah aka Hassara, 27, Virgo (Wooden Wand, Wooden Wand and the Sky High Band)
Heidi Diehl aka H Reality, 15, Gemini
Glucas Crane aka Nonhorse, age unknown, Gemini
Steven The Harvester aka "Jarvis," 27, Sagittarius (Meneguar)
Satya Sai Jehovah aka Satya Sky aka Scupetty aka Alpha Woman, 18, Aquarius
Special Guests:
Daniel Carter: saxes, clarinet
Pete Nolan

utwory:
1. Friend, That Just Isn't So
2. Didn't It Rain
3. Don't Love The Liar
4. Hey Pig He Stole My Sound
5. Sun Sets Of Clarion
6. Dread Effigy
7. Dead End Days With Ceasar
8. Genesis Joplin

wydano: 2006-02-21
nagrano: 2005
more info: www.5rc.com

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: